Støtt Ukraina

Jaynes blogg

Søndag 5 Juli 2009 - Turmi
Reise: ETIOPIA
Etter Erbore fortsatte vi videre sørover mot Karo stammen - masters of body paintings ;-)
Dette er morsomme folk - som stadig endrer seg. I løpet av de timene vi var der såg vi vel hver person i minst 2-3 forskjellige versjoner - og vi trodde det var noen nye som kom hver gang hehe

Det er UTROLIG varmt i området til Karo - vi måtte dra ned til elvebredden for å spise den medbrakte lunsjen vår bare for å få litt skygge.
Søndag 5 Juli 2009 - Turmi
Reise: ETIOPIA
Vi started alltid å kjøre tidlig om morningene - ca kl 08.00 - for det er et stykke til stamme landsbyene.
Første stamme vi besøkte var Erbore - de bor på et lite området og er ikke særlig mange i antall -
vi fikk igjen med en lokal guide og fotograferingen tok opp mesteparten av tiden vi var der. Alle er meget interessert i å bli tatt blide av, fordi vi må betale pr person pr bilde - og det er klart lettjente penger for dem.
Erbore stammen tar 2 birr per bilde per person (2 Birr er ca 1 krone). Hvert bilde må forhåndsavtales - og prisen må være godtatt -- så guidene gir oss klarsignal når alle er blitt enige.
Her skjønner dere hvorfor det er viktig å ha SMÅ sedler - og MANGE små sedler - for veksling er alltid et problem og stammene tar ikke større sedler enn 10 (som tilsvarer 5 kroner).

Vi vekslet 3000 Birr hver i Arba Minch (ca 1500 kr - siste sted å veksle/ som har bank) - og fikk 2000 Birr i 1-sedler og 1000 Birr i 10-sedler. Følte meg som Onkel Skrue etterpå - kunne bade i alle sedlene - og det såg virkelig ut som vi hadde ranet banken hehehe.

Viktig!
Pass på at dere ikke får gamle sedler - stammene tar ikke imot disse. I en bunke med 100 1-sedler er det ofte 30-40 av dem som er ubrukelige (utenfor steder som leverer penger inn til banken).
Beste sted å veksle for å få nyeste sedler er Addis Ababa.
Vi var fæle å legge igjen de styggeste sedlene som tips på hotellet hehehe (men for dem betyr det ikke noe for de kan veksles mot det som går i banken)
Lørdag 4 Juli 2009 - Turmi
Reise: ETIOPIA
Kjøreturen fra Konso og til Weito var fantastisk - frodige, grønne områder, flotte fjellområder, ensomme stråhytter, koselige folk langs veien - og ikke mist utsikten som nesten tar pusten fra deg!
Plutselig endres området drastisk - og man får utsikt over hele Lower Omo Valley - et flatt, nesten ørkenlignende område (men med en del trær da) med uttørkede elver rundt omkring.

Etter lunsj stopp i Weito (første stopp vel nede i Lower Omo) tok vi en spasertur rundt hjørnet til markedet (som tilfeldigvis var denne dagen) og det er da det først går opp for oss at nå er vi i en helt annen verden!
Farge eksplosjon - kultur sjokk - måpende og uvitende står vi der blandt masse stammefolk og fingrene kribler på utløser knappen på kameraet. Det er SÅ mye mer enn vi hadde forventet!

Guiden vår blir plutselig alt-mulig-mann og høydepunktene står i kø. Guiden fungerer som oversetter, forhandler, kontaktsøker, shopper, kasserer, fotoassistent og bodyguard (itillegg til guide og sjåfør).
Alt er nytt og fremmed og vi kan ikke tro at dette faktisk er virkelighet.
Vi blir overivrige og full av forventninger for de kommende dagene ...og vet at DETTE blir en fantastisk tur!

Sent på ettermiddagen ankommer vi Turmi, en landsby jeg nesten ikke kan kalle landsby en gang (sååå liten). Vi sjekker inn på Buska Lodge, som er nyåpnet og enda ikke ferdig bygget og blir MEGET positivt overrasket over flott standard, koselige hytter å bo i, store bad, fin restaurant og hyggelig betjening.
Dette er ENESTE bra hotel i Turmi, det er mest vanlig å campe/telte og det er også et alternativ på Buska Lodge sine områder. Vi var faktisk de ENESTE som bodde i hyttene da vi var der hehehe. Alt er helt nytt og fresh så det kunne ikke blitt bedre, vi hadde den perfekte base.

Restauranten var kjempekoselig, og de hadde også bar servering (Det er MEGET billig med mat og drikke)
I å med at vi var de eneste hytte beboerne fungerte det nesten som all-inklusive siden vi bare signerte hva vi hadde spist, drukket, og shoppa en gang pr dag (sikkert ikke et alternativ om det er mange gjester). Dette er ENESTE sted å spise for turister - så man spiser frokost og middag her og må enten tilbake til lunsj også eller ta meg seg noe på veien (noe vi ofte gjorde)

Jeg skal skrive et eget blogg innlegg om maten - hehehe - ganske viktige ting å notere seg der...hehe
Fredag 3 Juli 2009 - Konso
Reise: ETIOPIA
Fra Arba Minch er det ca 2 timers kjøring opp i fjellene til Dorze stammen sine områder.
Vi humpet avgårde - og fra varmen i Arba Minch ble det kjøligere dess lenger opp vi kom. Dorze stammen er kjent for sine hus som ser ut som en elefant (!), sine kjeramikk kunster & mat laget av fake-banana-plant (tuller ikke, det heter det fordi det ser ut som en banan plante - men det gror ikke bananer på dem )

Vi fikk sett litt diverse ting som er typiske for denne stammen, vandret litt i området og snakket med folka og lærte fort at privacy var en luksusting. Uansett hvor vi var og hva vi gjorde hadde vi en stor gjeng lokale som bare sto og såg på oss og fulgte med oss overalt. Alle var meget vennlige - og vi kjøpte noen små souvenirer rundt omkring og spredde rundt oss med penner som da var en MEGET populær gave til barna..

Etter et par timer kjørte vi videre ned fjellet også videre sørover til Konso, hvor vi skulle overnatte.

Vi sjekket inn på Green Hotel -- var ikke særlig imponerte over hotellet - men fant raskt ut at det var det beste alternativet av de 4 hotellene i byen. Skal da nevnes at de akkuratt har begynt å bygge et resort her - men det var langt i fra ferdig. Green hotel var ok altså - iallefall rent - og gåavstand til byens eneste "spisbare" sted / bar om kvelden. Skal nevnes at det ikke er elektrisitet om natten her - så ta med lommelykt! Skal du dusje må du først spørre om de kan slå på vannet - og varmt vann eksisterer ikke herfra og sørover.

Vi var også et besøk i en Konso landsby - veldig vakkert område - fikk se hvordan de bodde og hilst på masse lokale. Man må ha med seg en lokal guide opp og vi fikk en hyggelig kar som kalte seg Chew-Chew. Var veldig flink og fungerte utmerket som oversetter for oss. Han ble senere med oss ut og spiste og selv om han snakket bra engelsk anter han ikke hva pizza var, og hadde aldri sett kontaktlinser etc. så vi hadde det ganske så morsomt på hans bekostning. Til og med guiden/sjåføren vår var sjokkert - da han hadde kjent Chew Chew i flere år og trodde han ville ha hørt om disse tingene før.

Det var livlig utenfor hotellet - sov i ro kom godt med - og tidlig neste morgen var det full gass avgårde til Lower Omo Valley og Turmi, som skulle være basen vår de neste dagene.
Torsdag 2 Juli 2009 - Ārba Minch’
Reise: ETIOPIA
Vi dro avgårde allerede klokka 08.00 fra Addis Ababa. Pakket og klart kastet vi oss inn i bilen som skulle være vår transport resten av turen - koblet opp ipod, kamera ladere og hele pakka og avgårde mot ukjent territorium med vår vennlige guide/sjåfør Abel.
Ca 4 timer kjørte vi på motorvei - og vi begynte å lure på hva folk snakket om når de sa veiene var så dårlige i Etiopia. Etter en heller skeptisk lunsj (spagetti) - og et enda mer skeptisk toalettbesøk - forsto vi at ryktene var sanne...og veien ble bare værre og værre. Det rareste er at det ER fine veier - problemet er bare at vi ikke får kjøre på dem! De ligger flotte og jevne ved siden av og venter på å bli asfaltert - mens vi humper avgårde på den midlertidige veien. Og dersom du tror at asfalteringen bare er noen måneder unna må du tro om igjen - for de har holdt på med dette i 5 år allerede he he :-)
Uansett - det er masse å se på langs veien - tror vi iallefall må ha passert en million mennesker som vandrer langs veien med masse rart på hodet og ryggen - og tonnevis av kuer, esler, geiter .....dagen gikk fort som bare det og klokka 18.00 ankom vi Arba Minch og sjekket inn på Paradise Lodge, flott hotell på toppen av et fjell. Her bor man i runde hytter - og det er restaurant, bar, spa og fantastisk utsikt. Bør absolutt forhåndsbestilles om man ikke kjøper pakketur - for her blir det fullt! Masse hjelpearbeidere som overnatter her - UNICEF/US-aid/UN - ja, vi traff folk fra alle mulige organisasjoner her.
Fikk en god natts søvn og var klar som et egg neste morgen for neste etappe mot Konso.
Onsdag 1 Juli 2009 - Addis Abeba
Reise: ETIOPIA
Ankom Addis Ababa sent på ettermiddagen -- det var kaldt og guffent vær (hovedstaden ligger høyt over havet, og Juni-September er regntid/"vinter" her).

Husk at ved ankomst må du kjøpe visum (USD 20 - de tar kun dollar og MÅ være kontant).
Visumskontoret ligger til venstre for passkontrollen (ingen skilter) og det går raskt -- husk du kommer ikke igjennom passkontrollen før visumet er på plass.

Etter at man henter bagasjen kan man veksle penger til Etiopiske Birr (anbefales a gjøre det her).

Merk:
1. Minibanker er ikke vanlig i Etiopia (Hilton Hotel og Sheraton Hotel best i Addis Ababa å ta ut penger)
2. Internasjonale kort kan kun brukes i MEGET få av minibankene (Dashen bank funker bra)
3. Det finnes ikke minibanker sør for Arba Minch (her må man ta med cash i SMÅ sedler)
4. Minibankene er ofte ute av penger, eller i uorden
5. Det er maks grense på 2000 Birr pr uttak (ca 1200 kr)

Dersom du veksler på flyplassen husk å TA VARE PÅ kvitteringen, ellers vil de ikke veksle pengene tilbake igjen dersom du har mer igjen ved hjemreise. Gjelder kun på flyplassen -- man kan enkelt veksle tilbake på de store hotellene eller i bankene hvis ikke.

Vi bodde på Adot-Tina Hotel og det var meget greit, forholdsvis nytt hotel. Greie rom, kostet 450 kr pr natt, og gratis internet (tregt) og restaurant med room service. Ikke noe "flotte" greier men skal man ha det må man LAAAAANGT opp i pris i Addis Ababa. Sheraton og Hilton er beste hoteller og koster minst 3 ganger mer pr natt.

Vi ble hentet på flyplassen (nesten alle hoteller tilbyr dette gratis) og det er bare en liten kjøretur til byen.
Etter litt mat på rommet var det rett i seng for tidlig avreise neste morgen.

De fleste store hoteller har generator - så trenger ikke bekymre deg om området ikke har strøm.
Siden det ikke er nok strøm til hele byen er det MEGET mørkt rundt omkring - og det er alltid områder som er uten strøm. Hørte fra de lokale at det ble sendt ut en "plan" for når de skulle ha og ikke ha strøm - men det skjedde aldri etter planen så det gjorde nesten vondt værre å planlegge etter det.

Var inne på et flott spa - Boston day spa - og her gikk strømmen 3 ganger i løpet av 90 minutter.
Men det stoppet ikke noe der - det var bare frem med stearinlys og lommelykter også fortsatte alt.

I Addis Ababa ser man ikke noe kjedebutikker eller matkjeder - bare masse småbutikker.
Vil ikke si det var noen WOW by -- ikke noe særlig å shoppe eller se, men Boston Day Spa var vært et besøk ;-)

Også skal vi på en tradisjonell restaurant før hjemreise som visstnok skal ha superbra underholdning.
Så vi får se....
Søndag 28 Juni 2009 - Addis Abeba
Travelling via Frankfurt to Ethiopia July 1st -- gonna do a 10 day trip down in the Omo Valley and visit all the different tribes that live there. We are travelling with a 4-wheel-drive car - its the only way to get around as the roads are horrible.

I was anticipatin having to spend several nights in a tent - but have learned that in the recent months (of 2009) a few resorts have been set up and we are now able to travel without camping NICE!
Im sure its gonna be very basic -- and I know there is no electricity during the night (and so buying car charger for the camera batteries) but gotta be better than a tent in the middle of the wilderness ;-)

We are travelling with SORA tours - arranged by Osman Ahmad - very nice guy and hes put up the most fantastic itinerary for us - we have food & accommodation , entrances etc - the whole lot included.
I was sceptical at first - but since there is no ATMs outside Addis & Arbaminch you need to travel with ALL the cash your gonna use from the start -- so makes it safer to prepay the tour agency - and just keep your money for souvenirs and personal stuff (incl photo fees - its a big deal down there).

I will keep you updated along the road -- wherever there is internet access -- watch out!
Tirsdag 24 Februar 2009 - El Porvenir
Kuna Yala (tidligere San Blas) er et FANTASTISK område. Tenk Maldivene - Mauritzius- Seyschellene - UTEN store resort og masse turisme. Området består av hundrevis av palmekledde øyer - krystallklart vann (fra gjennomsiktig til lysegrønt til azul blått) og flotte hvite korall strender! Du stiger rett inn i Postkort verden når du ankommer og når beboerne i tillegg er fargerike indianere blir opplevelsen fullkommen.

Vi stresset vilt med å få til en tur til San Blas / Kuna Yala området -- først fordi vi ikke kunne finne fly. Det viste seg etterhvert at flyplassen El Porvenir (hvor de fleste flyr inn til) var stengt -- så dermed gikk det ikke noe fly - vi måtte fly inn til Carti i stedet (dette sto ikke spesifiert noe sted - og ingen ga oss denne informasjonen).
Fra El Provenir er det kun 5-10 min i kano til øyene - mens fra Carti er det ca 1 time i kano (og regn med å bli VÅT da det er ofte høye bølger). kanoene går tregt men har motor -men som sagt du blir våt!
De har plastikk med til bagasjen - og av og til ekstra til passasjerene men ikke regn med dette. Regnponcho kan være lurt å ta med!

Det er meget begrenset flyseter til området - kun 2 fly hver dag (avreise 06.00 fra Panama City) - og hvert har bare 20 seter. Pris er ca USD 85 tur/retur (ca 550 kr) og det tar 20 minutter å fly.

Det er ogsså mulig å arrangere biltransport - dette tar ca 1.5 til 2 timer - og koster 50USD tur retur.
Dette må arrangeres på forhpnd og sørg for at det også HENTER dere på avtalt tidspunkt. Ofte kjøpes biltransport + kano til og fra øya + overnatting + all mat + to utflukter per dag som en pakke.
Vi betalte 50USD per person per døgn for dette (+flybillettene på USD85). Det er mest vanlig å overnatte 2 netter - da får man strand turer plus at man får besøkt befolkningen på et par øyer.

KUN Kuna indianerne som bor i området har lov å bygge hoteller her - så dermed er det meget få flotte hoteller (if any) - de fleste steder er meget enkle bambus hytter - kun kaldt vann og tidsbegrenset elektrisitet. Men man trenger vel egentlig ikke noe mer i et slikt paradis?

Vi bodde på Kuna Wiskua - meget enkel standard - spør etter rom oppe og helst det med størst balkong da det er eneste som ha ok lys (elektrisitet har man kun om kvelden). Dette stedet er mulig å ringe og bestille på forhånd - noe som ABSOLUTT anbefales. Det bor en del folk på øya - men man går rundt hele øya på 5 minutter (så bare tenkt på hvor tett de bor). Maten er brød+ egg til frokost og sjømat +ris eller pasta til middag - lunsj serveres på utflukten og er ALLTID fisk - men synes det var ganske godt uansett.
Man bor blandt indianere - og vær forberedt på at de legger seg meget tidlig og står opp tidlig -- og når de står opp er det ikke sjangs å sove videre for da er støynivået ganske så høyt!
Utfluktene begynner som regel 9.30 når nye gjester har ankommet og spist frokost og vi er tilbake på øye i 5 tiden -- det er bare et par SMÅÅÅÅ butikker hvor man kan kjøpe kjekt, chips, drikke etc.
"Hotellet" selger øl, vann og UniCola (skikelig dårlig jolly-cola ting hehehe) for USD1 (eller USD2 om de tror du er rik -- eller i en stor gruppe..lol...helt seriøst).
Du forlater alltid øya med fargerike perlearmbånd- dette kjennetegner Kuna indianerne.

Hotel San Blas ligger på naboøya - ca 100 meter lenger borte - disse er vanskelige å få tak i per telefon. Her er strand ved hotellet - og øya er større med flere innbyggere (det betyr allikevel at man kan gå rundt den på 10 minutter altså) Ca samme pris USD 40 per natt per person alt inkludet.

Først av alt må jeg si at Lonely Planet er MEGET dårlig på dette området - Moon guide er et MUST!
Søndag 22 Februar 2009 - Panama by
Vi traff Panama City midt i karnevalet - og fikk egentlig ikke se byen som den egentlig er - MEN alt i alt var vi ikke særlig imponert av byen - ikke noe naturlig "sentrum" og de fleste turister bor i området rundt Ave Espana - som bare er en stor gate med masse trafikk og manga kasinoer/hoteller.

Under karnevalet er alt stengt (ca 1 uke) - utenom visse restauranter og shopping senter - og de fleste drar inn i landet til Las Tablas for å feire. Dette gjør at all traffikk i byen er borte - men det er fremdeles store områder for karneval feiring - som består av stappfulle gater med vannspruting, høy musikk og fulle folk (kun en spesiell gate) - ikke noe særlig for oss iallefall, synes heller det var halvskummelt.

Noe annet som advares mot er gamlebyen- vi traff flere turister som hadde blitt truet med kniv der og blitt ranet.

Det som vi ble MEGET imponert over var SHOPPING - her scorer de høyt på skalaen! Både multicentro - multiplaza og ikke minst Albrook Mall (ca 10-20 min taxi alt etter trafikken - og 2-10 USD etter hvem som kjører taxien). Man kan ha to hele dager her inne så mange butikker er det - og det er BILLIG med klær og accessories spesielt!

Vi bodde på El Panama - helt ok standard rom (store rom!) og fint basseng område - så perfekt for å slikke sol. Swim up bar også ;-) Hotellet kan oppbevare bagasje (betaler kun tips) om du skal dra på utflukter i landet.
Heller dyrt hotell da - og det er FÅ middelklasse hoteller.

Backpacker med beste anbefalinger er Mama Yala - trangt i fellesrom men ellers ok - mulg med private rom. Vil absolutt IKKE anbefale Voyager International/nytt navn nå -- fryktelig sted!
Fredag 20 Februar 2009 - Bonaire
Dette er et bra sted for dykkere - ikke særlig for snorkling. Flotte strender - men etter Curacao var dette en skuffelse. Hva med esel safari? Helt seriøst - man kan leie en jeep og se på esler !!!! (donkeys)
Hovedstaden består av en gate -- IKKE noe sted for dem som vil shoppe altså! Anbefaler både Curacao og Aruba før denne øya!