Støtt Ukraina

Sikksakks blogg

Fredag 29 Juni 2012

Reiselyst - året rundt!

Til alle eventyrlystne globetrottere, backpack`ere, interrail-reisende, fotturister (med og uten medlemskap i Det Norske Turlag), pilegrimsvandrere og andre vandrere.
Har du noen gang reflektert eller tenkt nærmere over hva som er drivkraften bak din kroniske reiselyst?
Tror du det er mulig "en-vakker-dag" å si: "Nå har jeg sett nok. Nå er jeg fornøyd med å oppleve kulturer i andre land. Neste år vil jeg bli hjemme i Norge og besøke ukjente småsteder, s.k. "miniatyr"-samfunn?"
Eller tenker du som hun, som skrev i en blogg: "Det vil alltid være mer å se rundt neste hjørne..?"
Som skipselektriker om bord i ulike flytende "byer" (som jo en båt i virkeligheten er), var min arbeidsplass alltid på vei til en ny havn, i et nytt land. Følgelig fikk jeg bare sett små smakebiter av byene, når båten lå ved kai. Da hadde vi vanligvis 1 døgn til rådighet, før avgang.
Disse opplevelsene ga meg lyst til å besøke enkelte av landene igjen. Som turist. Og Ikke minst møte igjen mennesker, som hadde viste meg tillit og gitt meg sin adresse.
Senere har jeg i blant pakket kufferten og begynt å forberede reisen, for å besøke mine nye venner i hjemlandet, bare for å oppdage at noen av "visitt"-kortene dessverre var "gått-med" i skjortevasken og blitt uleselige!
Jeg har gode opplevelser fra hyggelige stunder, der jeg i selskap med mennesker fra totalt forskjellige kulturer, i fellesskap kunne le av ulike historier!
Men hvis du nå allerede har valgt reisemålet, var det vel som kjent lommeboken`s innhold som avgjorde reisemålet!

God tur!

Jeg ønsker dere alle en riktig god sommer!

Hilsen Jørn Ege
Del med andre:    

Kommentarer
Rave sier:
Hei! Jeg er "dessverre" utrustet med en enorm eventyrlyst. Ifølge min familie så er jeg født slik! Ha-ha! jeg arbeidet ca. 8 år i SAS og reiste utrolig mye da, og ble da som du sier helfrelst på reising og farting. Min mormor, som syntes at min reiselyst var langt over normalen, kalte meg bare for sigøyneren! Heldigvis, så har jeg giftet meg med en eventyrlysten mann også. Selv om vi reiser mye utenlands, kanskje mye mere enn gjennomsnittet, så elsker vi landet vårt også, og da spesielt nord-norge og vestlandet, som har en natur som er bare så utrolig vakker! Ellers har jo alle våre landsdeler sin sjarme; sørlandskysten, Jotunheimen, Hardangervidda, m.m. Selv, er vi så heldige å eie en koselig hytte på Skeikampen i Gausdal. Dit drar vi så ofte som vi kan, året rundt. MEN det er viktig å utvide sin horisont, treffe mennesker fra andre kulturer og religioner, besøke storbyer og dra til land med arkitekturer så vidt forkjellig fra hva vi har her hjemme. Finne eksotiske reisemål med natur helt annerledes enn den naturen vi har i Norge. I det hele tatt, så synes iallefall jeg at det å være helfrelst på reiser ikke er en ratsløs søking etter noe annet, men en opplevelsestrang, som ikke kan forklares. Det rare er behøver ikke å dra lengre enn ned til vakre lille Drøbak. Det gir meg faktisk en like stor glede som om jeg vandret rundt i en eller annen landsby i Provence. Gleden i livet for meg er å samle på fine og vakre opplevelser! Selv om jeg er glad i jobben min, så ønkser jeg meg mere fritid til å reise rundt innlands og utlands. Det hadde vært herlig det!
Mvh Randi Helene
Postet 2008-03-31 16:19  Rapporter

Skriv kommentar
Arkivet