Copyright © Bejjan888™
Sista dagen med ridning som ingick i ridpaketet. Vi blev upphämtade av taxin utanför
Hotel Salzburger Hof som tidigare dagar. Den timmeslånga bilresan till stallet Gut Römerhof i Altenmarkt/Zauchensee gick smidigt.
Idag var det "bara" +25°C och vi hade en längre ridtur i ganska lugnt tempo inplanerad. Med vattenflaskorna packade i sadelväskan red vi iväg. Vi passerade många vackra hus med magnifika pelargoner i blomlådorna. Vad jag förstår så gör österrikarna ingenting mer än att sätta ut pelargonerna på våren, sedan gör alpklimatet resten.
Efter någon timmes ridtur och en brant stigning hade vi kommit upp till gården där vi stannade och åt lunch. På gården hade de många olika djur, bl.a hästar, kor och getter och odlade mycket av råvarorna själva. Efter lunchen fotade jag den otroligt vackra naturen och de klassiska tyrolska husen innan det var dags att påbörja vår ridning tillbaka till stallet igen.
På vägen tillbaka var vi dock tvungna att sitta av hästarna och leda dem ner för berget. Min häst Cleopatra lyckades trampa in en sten mellan skon och hoven och blev lite ömfotad trots att vi tog bort stenen på en gång. Typiskt! Skulle jag få leda henne tillbaka till stallet nu? Och hur långt var det? Men jag behövde inte oroa mig för när vi kommit ner från berget visade hon ingen hälta längre. Så vi satt upp på hästarna igen och red sista biten tillbaka till Gut Römerhof igen.

Vi började duscha hästarna, men fick avbryta snabbt eftersom en av de äldre damerna lyckades klämma sitt finger så illa att vi fick ila iväg till sjukhus för att sy (det blev totalt sex stygn). Vi hade tur som hade taxichauffören med oss som fick agera tolk vi läkarbesöket. Tyvärr hade damen inte med sig sitt försäkringskort, vilket ger gratis akutsjukvård utomlands. Så hon fick lägga ut €180 på plats och sedan skicka in kvitton för att få pengar tillbaka vid hemkomst till Sverige. Efter dagens äventyr var det gott med middag och jag såg fram emot morgondagens aktiviteter.