Støtt Ukraina

Filas blogg

Søndag 20 Juni 2010 - Naxos

Naxos 2010

Vi landet på Santorini og fikk en liten smak av den. Veien ned til havna er en opplevelse i seg selv. Båten, Alexander, brukte 3 timer over til Naxos og var på turen innom Ios og Paros. Vi bodde på hotell Katerina (anbefales) i Aghios Prokopios, 6 km sør for Hora (Naxos by). Herfra var det fint å spasere til Aghia Anna og videre til Plaka. Enda lenger sørover på kysten ligger Mikri Vighla, også der finnes en fin strand. Noen hevder at de beste strendene i Hellas ligger akkurat i dette området. Vi besøkte Hora flere ganger. Portara (inngangsporten til Apollo-templet) er kanskje øyas mest kjente landemerke, der den ligger på en liten landfast halvøy nord i havna. En tur gjennom gamlebyens trange gater er absolutt trivelig. Her ligger mange små butikker og tavernaer som er verdt et besøk. Aghios Georgious-stranden i sørenden av byen er langgrunn og fin med flere gode tavernaer. Naxos egner seg fint til å utforske med scooter eller ATV. Halki er en trivelig by med et intimt lite torg, der Yiannis taverna innbyr til lunch-stopp. Like bak ligger det nadlagte destilleriet fra 1896, der bl.a den lokale Kitron-likøren ble laget. Litt lengre mot øst ligger Filoti, tar man nordover derfra kommer man til ”marmobyen” Apitranthos, der gatene er belagt med marmor. Tar man derimot nordover fra Halki mot Moni kommer man snart til en av de aller eldste kirkene i hele Hellas, Panaghia Dhamiotissa, en liten steinkirke som er ganske godt bevart.
Lengst nord på Naxos ligger den trivelige lille fiskelandsbyen Apollonos. Like ovenfor byen ligger en av øyas kouroser, uferdige steinfigurer, som er over 2600 år gamle. Slike kouroser finner også i Flerio like nordvest for Halki.
Naxos er en fin øy som har mye å by på. Kommer dere til Aghios Prokopios må dere stikke innom Karin på HideAway til en koselig lunch.

SE VIDEO:

Del med andre:    

Kommentarer
Fila sier:
Hei Sikksakk! Takk for trivelig kommentar. Joda, Hellas er blitt "vårt andre hjem", vi trives veldig godt der. Hyggelige mennesker, god mat, mye historie, flott natur og passe tempo er det vi liker aller best. Det er artig å høre at andre har litt glede og nytte av å lese bloggene mine. Jeg har stor glede og nytte av å lese hva dere andre "Orbvillere" erfarer på deres reiser. Det blir tid til noen turer i Norge også, sist på Landegode fyr utenfor Bodø, der det finnes 13-14 hotellsenger og en fantastisk god sjømatkokk. Nå gleder vi oss til å reise til PythagorionSamos i september. Når det blir litt tid til overs legger jeg ut film fra Naxos. God sommer! Hilsen Fila.
Postet 2010-06-25 09:21  Rapporter
Sikksakk sier:
Jeg har ingen vanskeligheter med å forstå at du har lagt din "elsk på" Hellas og de greske øyer, at litt av "sjelen" din på en måte ligger igjen i Hellas, når du returnerer til ditt hjemsted i Norge. Kanskje jeg kunne få lov til å si at du har en fot i Hellas og en fot i Norge?
I alle fall, du legger tydeligvis ned mye tid og arbeid i dine reisebeskrivelser og fotomontasjer fra land du har besøkt. Dette for å dele med oss og gi inspirasjon til å finne nye reisemål.
Får du tid til å reise litt i Norge også?
Postet 2010-06-24 04:01  Rapporter

Skriv kommentar
Arkivet
Vis alle

Siste innlegg

PALEROS 2013
10 år siden
Oktoberfest Calella 2012
11 år siden
Paleochora 2012
11 år siden
VIDEOFILMER - NOK EN GANG
11 år siden
PATMOS 2012
11 år siden