Støtt Ukraina

Marias blogg

Onsdag 19 Mars 2008 - Sverige

Værgudenes vrede...

Etter å ha fulgt med på påskeprognosene i ulidelig spenning ser det ut til at det som skulle bli mitt lille påskeeventyr nok ikke kommer til å bli noe av likevel... Tanken var å ta en spontan road-trip til Stockholm i påskehelgen; 50 mil i liten miljøbil går an å overleve med god kjøremusikk, kaffe på stor termos og hanskerommet fylt med sjokolade. Helt sant! Men denne gangen ei. Vi har visst fått værgudene mot oss (hva er det motsatte av regndans mon tro?), og det spås både snøstorm, ulende vinder og glatte veier. Ironisk nok byttet jeg til sommerdekk i forrig uke, den skulle uansett inn på service og vi har jo hatt vårtegn rundt oss siden slutten på januar – og SÅ kommer vinteren, bare fire måneder for sent ute. Tankene går hjemover mot Bergen; jeg husker en 17.mai for noe år siden, termometeret viste samme temperatur som det hadde vært på julaften et halvår i forveien. Jeg lurer på om det ikke til og med var snø i luften...

Det er mye snakk om vær og værforandringer. Det er ingen tvil om at saker og ting holder på å skje, og at verdens klima løper løpsk mange steder rundt omkring på jorden. Jeg tenker ikke begi meg inn i en klimadebatt på høyt nivå om hvem, hvor og hvorfor, men en konstatering av at noe er i gjære er vel for allmenn kunnskap å regne.

Er vi kanskje på vei til å miste årstidene våre? Det er tross alt mange steder i verden der årstidene ikke er like markante som hos oss. Står vi overfor år som består av én eneste lang... høst? Bergensk monsun året rundt? Velkjente eksempler på hvordan våre omgivelser påvirker språk og ordforråd er eskimoenes mange ord for snø og folk i Amazonas mange ord for fargen grønn. Jeg leste en gang om et stammespråk på Papa Ny Guinea, som ikke har noen bestemte ord for å prate om ulike deler av året. De har ingen årstider og har ikke noe behov for å snakke om det. Dermed har de også et annet syn på tiden; det ene 'året' avløser det andre ganske så ubemerket, uten klimatiske forandringer og folk sår og høster året rundt. Så i stedet for å dele opp tiden i år og årstider har de tidsmarkører som f.eks. "det var den tiden da den store krokodillen bet så mange jegere" eller "det var tiden for det store regnet".

Sistnevnte hadde skapt full forvirring i Bergen.
Det store regnet? Mener du det i forgårs? I dag? Eller det som kommer neste uke?

Jaja, tilstandene kan vel fremdeles forandre seg til påske. Dessuten kommer det flere helger. Og Stockholm forsvinner jo ikke... God påske!



Foto: Visitbergen
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet