Støtt Ukraina

Marias blogg

Mandag 20 September 2010

Når er det billigst å bestille flybilletten?

Det er et spørsmål de fleste av oss gjerne vil ha svar på når vi planlegger en reise. Nå mener økonomene Makoto Watanabe og Marc Möller at de har svaret: 8 uker før avreise er det billigst å bestille flybilletter, ifølge deres forskning. Billettene bør i tillegg bestilles på ettermiddagen, ettersom flyselskapene regner med at forretningsreiser bestilles på morgenen i arbeidstid.

– Når vi bestiller en flybillett til London flere uker i forveien må vi ta hensyn til at det kan skje uforutsette ting som gjør at vi ikke kan gjennomføre reisen. For at forbrukerne ska ta denne risikoen må flyselskapene tilby prisavdrag. Konsekvensene kan bli at billettene blir dyrer når avreisen nærmer seg, skriver de to økonomene.

Og slik ser formelen ut som skal bekrefte det magiske tallet 8:

∏A = gUG + min(k - g, (1 - g)(1 - r))

der ∏ står for fortjenesten som bestemmer billettprisen.

Nå er ikke matematiske formler min sterkeste side, så jeg kan verken bekrefte eller avkrefte resultatet på stående fot. Men selv om dette kanskje ikke er en fasit for all reiseplanlegging i verden, kan det jo ikke skade å gjøre et søk eller to åtte uker før juleshoppingen setter inn for alvor!

Du kan lese mer om forskningsresultatet i The Guardian.

(Forskningen omfatter flybilletter med rutefly, og økonomene åpner opp for at priskalkylene kan se forskjellig ut for kortdistanse- og langdistanse-flygninger).
Del med andre:    

Kommentarer
Frekkert sier:
Takk! Skal prøve dette neste gang
Postet 2010-09-22 15:35  Rapporter

Skriv kommentar
Arkivet