Støtt Ukraina

Marias blogg

Fredag 8 November 2002 - Ao Luek

Sykke etappe 1

8. NOVEMBER

Sykkel-etappe 1: Krabi - Ao Luk, 51 km, snitthastighet ca. 14 km/t, effektiv tid ca. 3 t 30 min.

Vi sto opp tidlig og spiste frokost på vandrehjemmet. Begge var spente og ivrige etter å komme i vei. Sykkelbuksene og de oransje og grønne t-skjortene var på, og vi følte oss som amatører som snart skulle legge ut på Tour de France. Alt jeg fikk i meg var et eple, og vi fylte sykkelveskene med frukt som vi hadde kjøpt dagen i forveien på et grønnsaksmarked. Vi syklet fra Krabi i 9-tiden. Virret litt i ulike retninger før vi fant veien vi hadde sett oss ut. Vi har lagt opp en rute som går utenfor hovedveien med ulike mindre veier på kryss og tvers. Det kommer til å kreve en del oppmerksomhet på kartet, men etter å ha sett trafikken på motorveiene i Thailand var vi enige om at det ville være å friste sjebnen!

Syklingen gikk over all forventning, jeg lå forran Daniel hele tiden (sånn at han ikke sykler fra meg) og bestemte tempo. Man skal jo tross alt ha tid til å nye naturen og omgivelsene også. Å puste og pese og stirre stivt i asfalten er ikke så kjekt! Men vi fant fort ut at det var umulig å sykle i de varmeste timene på døgnet. Mellom klokken tolv og tre på dagen var det kvelende hett, og det kjentes som om hodet ble langsomt fritert under sykkelhjelmen. Vi får heller stå opp tidligere på dagen og sykle på morgenen.

På ettermiddagen dro vi til Than Bokkarini National Park for å finne hotell, men hyttene der var dyre og i dårlig stand. Til slutt endte vi opp på Thai Thai Bungalow; koselige, men veldig enkle og sparsommelige hytter på påler. De som driver bungalow-utleien bor i et liknende hus like ved, med gårdsplassen full av høner og kyllinger.

Senere var vi en stripe innom nattmarkedet i Ao Luk, en stor utendørs matbasar som hadde åpent hele natten. Mye rart å se på blant alle de fargerike bodene med frukter, grønnsaker, godteri og matretter. Daniel spiste fem kjempestore, nygrillede maiskolber.
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet