Støtt Ukraina

Marias blogg

Mandag 19 November 2007 - Berlin
Reise: BERLIN

En spesiell plass i hjertet for Berlin...

Det regner fra en grå himmel. Så grå som den bare kan være over Berlin en dag i midten av november.
Flyreisen hit tar kun en knapp time fra Gøteborg, og AirBerlin var en positiv overraskelse; Effektiv innsjekking, et smørbrød på flyet og røde drops helt gratis. Det blir plusspoeng av sånt! Men når vi stiger av flyet på Tegel Airport, rett utenfor sentrum av Berlin, er himmelen så grå, så grå. Vi har nøyaktig 40 timer på oss. På 40 timer må Berlin vise seg fra sin beste side...

Vi tar bussen mot Zoologischer Garten. Hovedgatene lyser i grelle neonfarger. Store reklameskilter dekker bygningene. Kaiser-Wilhelm-Gedächtnis-Kirche, minnesmerket fra Andre Verdenskrig, bader i lyset fra sterke strålekastere mellom kjøpesenter og juleboder. Den mørkegrå himmelen åpner seg, og regnet styrter ned. Jeg forbanner meg selv for at jeg ikke har paraply. Jeg som tross alt er bergenser!

Så hvorfor skriver jeg denne utrivelige og deprimerende innledning? Moralen i denne lille historien er rett og slett at man ikke skal la seg skremme av et grått og trist førsteinntrykk. Heller ikke de lange, folketomme gatene, de merkelige områdene med underlige butikker, og skilter der det står "Sex Labyrint" eller "Strip Lounge". For Berlin er så mye mer!

Berlin er en by som "grows on you". Man må bare la seg rive med og se det som finnes under den umiddelbare overflaten. Med en historie som både er mørk og dyster fødes ofte en sterk motstandskultur. Berlinmurens sørgelige budskap består nemlig også av håp og følelser som fikk sitt uttrykk som fargerik graffiti-kunst. En tradisjon som har fått leve videre og som gjør Berlin til et paradis for gatekunst- og kulturelskere. Store tomme bygninger der unge kunstnere kan ha sine kunstneratelier. Forlatte industriområder har blitt fargerike oaser.

Arkitekturen i Berlin preges av den omfattende byggeaktiviteten som har foregått siden begynnelsen av 90-tallet. I dag er Berlin en supermoderne storby med alt en europeisk metropol kan tilby. I tillegg til en verdenskjent kulturscene med teatre, operahus, orkestre, film- og musikk festivaler som lokker mennesker fra hele verden. Shoppingen er variert og kan tilfredsstille selv den mest kresne. Uansett om du vil handle retro second-hand eller eksklusive designervarer.

Videre er hotellprisene i Berlin veldig hyggelige, og tillater også en slank lommebok å bo både sentralt og godt. Maten er rikelig, ølet skummende og utelivet intenst. Berlins historie og utvikling tiltrekker seg kreativitet og mennesker fra hele verden. Etter et par øl hadde vi kommet i snakk med innflyttede berlinere fra både Cuba, Hongkong og Canada. I dagens Berlin er det plass til alle!

Tolv timer senere sitter vi i flysetet igjen.
Litt omtumlet, men med en helt spesiell plass i hjertet for Berlin!


Del med andre:    

Kommentarer
Sikksakk sier:
Hei Maria!
Jeg liker din underfundige humor. Jeg aner en humorist i deg. Jeg har lest dine meget levende beskrivelser fra Berlin. Paraplyen lå hjemme!Det er vanlig her i Bergen, når regnet plasker ned! Tar jeg paraplyen med en regnværsdag, skinner solen på vei hjem! Da jeg så "snutten" fra Kvamskogen, minnet du meg om dansker og andre soldater innen Nato, som hvert år øver seg i den edle kunst å stå på ski. På Mjølfjell, 3 min fra Voss. Jeg synes du beskriver dine opplevelser meget levende. Jeg har på følelsen at en bok er på "beddingen?" Hvis ikke, sett i gang!
Hilsen Jørn
Postet 2008-01-14 23:23  Rapporter

Skriv kommentar
Arkivet