Australia og Salomonøyene.

Av Sis
17 nov. 2009 22:19
Visninger: 323
Kan noen gi reisetips vedr. bosted og severdigheter i Sydney-området? Jeg har tenkt å tilbringe noen dager her før jeg tar fly til Honiara på Salomonøyene.
Tar gjerne imot råd og tips.
Av Ziesta
19 nov. 2009 10:21
Hej,
Sydney är en riktigt härlig stad där det finns massor att se. Opera-huset och Sydney Harbour Bridge är väl nästan ett måste. Själv skippade jag klättringen ovanpå bron men promenerade istället över. Det var också rätt kul att ha gjort.

Jag skulle också rekommendera ett besök på Darling Harbour där det är mysigt att strosa omkring eller sitta och kolla på folk. Finns även en del restauranger där.
Ett annat trevligt kvarter är Chinatown. Där finns flera food courts med billig och god mat.

Vill man köpa typiska australiensiska souvenirer till budgetpris (och budgetkvalitet antagligen..) är Paddy's market ett tips.. http://www.paddysmarkets.com.au/ Ligger i närheten av Chinatown.

Sedan får man ju inte missa att ta sig till någon av de närliggande stränderna.. Finns en del att välja på. Exempelvis kan man åka till Manly och få en liten färjetur på köpet.. Manly har ett mysigt centrum med caféer, butiker etc. Lite som en småstad i Sydney.
Eller så kan man ta en buss till exempelvis Bondi, Bronte eller Cogee Beach. Om det inte är alldeles för varmt kan man sedan gå en fin promenad utmed kusten mellan stränderna. Mellan Bronte och Bondi är det ca 2,5 km.

Glebe och Newtown är två trevliga stadsdelar med lite "studentkänsla"..
Och sist men inte minst så tyckte jag att Blue Mountains var värd en dagstur (minst).

Ha det så trevligt!