Førstereis i New York

Sistibirken
Medlem siden 2012, besøkt 35 land

Foto: Bent Ødegaard
Her kan vi finne lik, sa Pia da vi gikk gjennom Central Park Hun leser mye krim, min kone. –Ja, svarte jeg. –Så kan vi selge historien, bli rike og kjøpe oss en leilighet på Madison Avenue, og jeg kunne jogge i Central Park. Men Pia hadde for lengst sluttet å lytte og rettet oppmerksomhet og iPhone-kamera mot et søtt lite ekorn som stirret på oss med hode på skakke. Det var vår første dag i New York, og vi var begge allerede forgapt i det som bare må være verdens mest fantastiske by.
Publisert 4 juni 2012

Midtown

Vi bodde på The Pearl, sentralt i Midtown, i 48th Street, mellom 8th og 9th Avenue. Et relativt lite og relativt nytt hotell med gratis trådløst nett; ganske så perfekt. Herved anbefalt! De serverte også en enkel frokost – ikke vanlig på NY-hotell – noe som ga oss en daglig energistart. Bor du i Midtown, har du dessuten gåavstand til mange av de mest kjente severdighetene, inklusiv søndre del av Central Park, MoMA, The Met, Trump Tower, Empire State Building, Times Square og sentrale deler av Broadway. Litt nevnt, mye glemt. MoMA (Museum of Modern Art) er bra, men The Met, NYs største museum, er bedre. Sett av nok tid. Legg turen til The Met gjennom Central Park, den er bare fantastisk og tåler flere spaserturer. Gatesystemet med streets og avenuer gjør det svært enkelt å finne fram. Men obs – det er store forhold og lange avstander, så husk gode sko.

Downtown, Chinatown og SoHo

Fra sydspissen av Manhattan ser du Frihetsgudinnen best. Vi tok subway – billig og praktisk – fra vår Midtown-base og ned, men nøyde oss med å se på Gudinnen fra land, da hun var stengt på grunn av oppussing. I stedet startet vi dagen på Museum of the Native American som lå i den gamle tollboden like ved fergeleiet. Et fint lite museum som absolutt er verd et besøk. Deretter sjekket vi inn på Wall Street på Facebok; litt kult, da. Fikk “likes” på det. Og fortsatte mot Chinatown, som var akkurat så kaotisk og livlig som forventet. Pia likte seg bare sånn passe; tulleplass, sa hun. Etter kinamatlunsj – måtte jo det når vi var der – satte vi kurs for SoHo via cappuccino og kake-stopp på en søt kafe på Italian Street. Fascinerende å observere hvordan mennesketypene vi møtte, endret seg – fra nålestripdressede hvite og svarte, via asiater og mennesker med sydeuropeisk utseende til SoHos velkledde shoppingmennesker. Her ligger Dolce & Gabbana, Calvin Klein, Armani, Diesel og andre dyre snadderbutikker på rad og rekke. For de som har penger, eller bare vil inn og ønske-seg-shoppe.

Greenwich Village og yoga the american way

Vi forventet vel ikke akkurat å møte gjenglemte hippier og avdankede jazzmusikere da vi kom opp fra undergrunnen i Greenwich Village, men det var litt vel mye ”gamle damer lufter små hunder” over området. Vi ruslet litt rundt, blant annet på The High Line langs Hudson River, før vi sjekket inn på The Spotted Pig på West 11th Street for lunsj. Stedet var anbefalt i en guide. Lokalene svarte til forventningene, men det gjorde ikke mat og service. Generelt var det flere av guideanbefalingene som ikke holdt mål. Pia fant seg imidlertid en yogatime, og sammen fant vi verdens mest fantastiske bokhandel, The Strand Bookstore på 828 Broadway. Jeg kunne tilbrakt flere dager der; et absolutt must for bokelskere. Et utmerket økologisk bakeri på den andre siden av gaten er også vel verdt en kake.

Fra Harlem til Broadway og lunsj på Fig & Olive

Vi måtte jo til Harlem også, men det var egentlig en stor skuffelse. Kanskje fordi vi valgte hverdag og formiddag fremfor helg og kveld. Vi fikk bekreftet at det var flere svarte mennesker der enn ellers på Manhattan, men det var vel også alt, så vi gjorde oppholdet kort. Resten av dagen brukte vi i vårt eget nabolag, Midtown. Shopping på Madison Avenue og lunsj på Fig & Olive, en fantastisk spiseplass ved 62nd Street, i nærheten av Bloomingdale’s. Der skal vi spise igjen. Om kvelden var vi på Broadway-show, Porgy and Bess. Hadde ikke bestilt billetter på forhånd, men planlagt å stå i kø på TKTS for å få kjøpe ”dagens” billetter til lav pris. Gjorde det ikke, da køen var lengre enn vi likte. Kvelden etter stod Chicago for tur. Begge forestillingene var fantastiske; pris fra rundt 500 til 1500 kroner per billett og verdt hver krone. Ikke dropp show på Broadway!

Noen praktiske tips til slutt

Fiks ESTA-godkjenning (oppholdstillatelse) i god tid; det ordner du enkelt på nett. Beregn også tilstrekkelig tid på mellomdestinasjonen hvis flyet ditt ikke går direkte. Bor du sentralt, slik vi gjorde, sparer du fort en hotellovernatting ved å velge buss fremfor taxi til og fra flyplassen. På Manhattan er bein og subway utmerket; både raskere og rimeligere enn taxi. Men trenger du taxi, kan du gjøre som du har sett på film: gå ut i gata og vift med armen. De er gule, og det kryr av dem. Og velg spiseplasser med mye folk fremfor tomme, god plass betyr gjerne mindre bra mat.

Don’t get stressed, get back

Mange kommer til New York med et strømlinjeformet program basert på nitid lesing av bøker og tips som dette. Vi opplevde at restauranter som var anbefalt, ikke lenger fantes, og de som fantes, levde ikke opp til forventningene. Og vi opplevde at steder som ikke var nevnt, var topp. Så for oss var den delen av oppholdet som ikke var planlagt, best. Det vi ikke fikk med oss, bestemte vi oss for å ta neste gang. For tilbake skal vi.

Slik kommer du deg hit

Fra Oslo går det daglige direktefly til New York med SAS og United Airlines. Du kan også reise med andre europeiske selskap som Icelandair, KLM og British Airways, men da med et stopp på veien. Vel fremme kan du velge mellom tog, buss, minivan, taxi og limoservice fra flyplassen inn til Manhattan og ditt hotell.