Støtt Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Onsdag 19 Februar 2025 - David

Strul!

Nattbussen till Panama släppte igår måndag av mig i utkanten av staden David. Men det fanns ett varuhus i närheten så jag ramlade in där och fick tag i ett SIM-kort till telefonen så jag kunde ringa min hyresvärd. Det tog sedan inte mer än tio minuter så kom han och hämtade mig där jag stod och väntade. Jag har tillgång till en liten lägenhet med sovrum, badrum och ett litet kök och det är kanske mer än vad jag behöver, men skönt med ett litet kylskåp.

Lyckades faktiskt sova lite grann på bussen ned så jag var inte jättetrött, men tog mig ändå någon timmes powernapp innan jag gick ut och gjorde staden. Den är inte jättestor, känns som Västerås ungefär och har lite drygt 150.000 innevånare. Som de allra flesta städer i Centralamerika har den en skaplig park i centrum där man kan sitta och studera folklivet eller bara sitta i skuggan ett tag och ta igen sig. Annars var inget speciellt mer att se förutom de allerstädes närvarande katedraler och vanliga kyrkor som alla städer har.

Var ner en stund till idag och tog mig en lov. Mest bara för att lokalisera busstationen och höra när bussarna till Boquete avgick. Det visade sig att de avgick var 20:e minut så det var inga problem. Problemen kom sedan nu ikväll när jag kollade vädret uppe i Boquete där min kusin Anders bor. Enligt prognoserna ska det komma ordentliga mängder regn både torsdag och fredag så jag ringde honom för att rådgöra hur vi skulle göra. Han hade också sett på tv att skyfall väntade, så jag väntar med det besöket. Endera får det bli Panama City direkt eller så tar jag och åker till en semesterort som heter Santa Catalina. Nu jag återigen kollar väderutsikterna så ser jag att Panama City känns vettigaste då hela den här landsdelen ser ut att bli drabbad.

Kusinen ringde tillbaka en stund senare och talade om att det skulle bli generalstrejk i hela landet på torsdag, så det gäller att jag får tag i en tidig buss i morgon som tar mig hela vägen ned till huvudstaden. Hoppas på lite hjälp av min värd!

Fick dessutom ett meddelande från min granne hemma som ser efter min post. Visade sig att jag tydligen glömt att betala min reseförsäkring så den har tre kronor helt sonika sagt upp. Helt utan påminnelser eller något annat. Så här har jag åkt omkring helt oförsäkrad, förutom de första 45 dagarna. Kan nog vara svårt att hitta något bolag som är villiga att försäkra de återstående veckorna.

Jaja, när jag pratat med min värd i morgon så kanske det klarnar lite hur jag tar mig till Panama City och hur länge generalstrejken ska pågå.

/Conny
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet