Jodå, direkt efter frukost i förrgår så tog jag en bulle ned till busstationen och köpte mig en biljett ned till huvudstaden. Den resan tog inte så värst lång tid och det var fortfarande ljust när vi blev avsläppta vid en stor bussterminal i närheten av en mindre
flygplats som heter Albrook. Eftersom jag inte visste hur oroligt det skulle vara vid infarterna till stan så hade jag inte
bokat något hotell. Mitt förstaval var dock bokat så jag tog en taxi in mot stan och gav chauffören en adress till ett annat hotell jag kollat in. Väl framme så var det också fullbokat, men inga problem. Jag hittade ett nytt inte långt därifrån och fick ett stort fint rum för fyra nätter. Naturligtvis så klarade deras kortläsare inte av mitt betalkort, vilket händer då och då. Men det löste ägaren genom att ta betalt via booking.
Klockan hade då blivit en bit in på kvällen, så det var inte läge för några längre kvällspromenader. Men precis granne med hotellet så finns det en lite halvskum bar med en massa tjejer i personalen. Jag funderade ett tag om jag hamnat i något skumt Thaikvarter, men efter att ha kollat priset på ölen så kände jag mig lugnare. 😉
Dagen efter så letade jag upp ett litet bageri där jag kunde få mig en frukost. Alltid skönt att kunna starta dagen bra. Använde mig sedan av Google maps för att hitta vägen till Miraflores visitorcenter, som är den plats där man kan se fartygen slussa förbi genom kanalen. De har också filmvisning så att man får veta lite grann om byggandet av kanalen. Intressant och mycket stort. Kanalen var färdigbyggd 1914 och 2016 var ett tredje dike färdigt som kunde ta emot större fartyg än vad man från början hade tänkt sig.
Idag har jag använt dagen till besök i "gamla stan" som är en fin stadsdel med en del vackra hus. Lite av en turistfälla förvisso. Tog mig sedan ned till den modernare delen av staden med massvis av skyskrapor. Gick bort till en av dem där jag trodde att de hade ett observationsdäck, men det hade de inte så ett sådant får jag leta upp i morgon.
/Conny