Støtt Ukraina

Legustas blogg

Onsdag 21 Juni 2006 - Phuket

Horticulture + Plumeriablomman !

Jo om du sett Plumeria blomman i dess rätta miljö så lovar jag att du också blir fast (om du nu inte råkar vara allergiker).
Min första kontakt med denna exotiska växt Plumerian fick jag när jag var på semester i Thailand, Seyshellerna och Mauritius 2002.

Första mötet:
Efter en flyg ifrån Sverige via Danmark och Schweiz så kom man fram till Mahe huvudön på Seyshellerna på den 4 breddgraden strax söder om ekvatorn.

Resan tog 11 timmar ifrån Schweiz så man var bra trött när man kom fram tidigt på morgonen kl: 4.00 på huvudön Mahé centralt på Seyshellerna.
Väl framme i Mahe och några dagar senare bekantade jag mej med Beau Vallon Bay som ligger ca 4 mil väster om huvudstaden Victoria. I Beau Vallon Bay tog man sina vanliga kvällspromenader eftersom något annat inte fanns att göra så beskådade man det döda nattlivet som var begränsat till hotellen. Jag kunde inte undgå den vilda naturen utefter gatan och höra fladdermmössen. Man såg många olika vilda frukter som Durian, Papaya, Lime, Vanilj och Tamarind.

Plumeriablomman satt på ett naket oansenligt träd som såg ut som en naken kaktus, med den brungröna stammen och bladverket på topparna av grenarna och där längst fram på toppen välde det fram vitgula och doftade underbara blommor.

Vad var det för en konstig blomma tänkte jag och snabbade mej fram i mörkret och nöp av en blomma då började växten genast att blöda vit växtsaft (så den är giftig), men Åhhh...så gott den luktade då tog jag ett par blommor till och tog med mej dom in på mitt hotellrum Sun Resort.

Men jag vågade inte plocka något genom tullen då personal från den statliga resebyrån varnade att föra ut fröer och växter ut ur landet och hotade att man kunde komma i fängelse för en sådan förseelse. Jag fick en avsmak av det vackra landet som nu allt mera tornade upp sig som en enmans diktatur (den historien tar jag ej här).

Nu när man på nära håll såg blomman och dess form så påmindes jag att jag anat blomman bar för någon månad sedan, en mörk natt på Kamala Beach i Phuket då jag skulle ta ett ej lyckat kort på solnedgången, (blomman kom med) men jag iaktog den ej då.

Nästföljande vecka fortsatte jag min semester resan ifrån Mahe - Seyshellerna för att besökte ön Mautitius som ligger några timmar söder över (tog 3 timmar med flyg ifrån Seyshellerna) och där skulle jag hamna på öns nordvästra sida och bo på det lyxiga 4 stjärniga hotellet Le Victoria (Pamplemousses distriktet), så fanns jag till min förvåning flera stora blommande plumeriaträd placerade runt hotellet. Åh vad jag vart frälst i blomman men Mauritius var inte den snyggaste platsen att se denna blomman på det var nämligen Seyshellerna med sin regnskogslika miljö som fick det att pulsera extra i min växtådra.

Nu när jag kommit tillbaka från semestern så försökte jag forska om blomman hitta dess namn och se om den gick att få tag på här i Europa men efter 6 månaders tröttsamt forskande, idogt letande och mailande fick jag napp ifrån en lokal känd odlare Gartneriet Lindeskov i Danmark som mailade mej att han hade avtal med Flora Dania. Då visste jag att om bara någon blomsterbutik här i Sverige ville beställa några få exemplar ifrån denna stora exportör som sänder många växter till Sverige, att någon vänlig själ nu kunde hjälpa mej med denna exotiska växt åt mej så köpte jag en direkt....

Och visst fick jag napp då jag efter ett flertal mail beskrivit blomman och vart den fanns så tog butiken i Göteborg Blomsterlandet in 12 st Plumerior till butiken och jag stod först i kön den dagen...
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet