Støtt Ukraina

Tussler2013s blogg

Tirsdag 27 Juni 2017 - Firenze

Fire timer i Firenze

Vente på flyplassen i fem timer, eller reise til sentrum og oppleve mest mulig av Toscanas hovedstad på tre timer? Vi gjorde det siste.

Vi kaster oss inn i en av taxiene utenfor flyplassen og ber sjåføren kjøre oss til sentrum.

– Sentrum er stort. Skal dere til katedralen kanskje? spør han, i håp om at jeg skal avgrense målet.

Vi vil dit turistene drar. Men jeg vil også se den gamle broen, Ponte Vecchio, forsikrer jeg taxisjåføren.

– Okay, da slipper jeg dere av ved katedralen, så kan dere gå derfra. Det er ikke langt, forklarer han.

Jeg nikker, men understreker at vi bare har tre timer.

–Tre timer?? skal dere se Firenze på tre timer? Sjåføren snur seg 180 grader og ser på meg med et blikk som avslører enten overraskelse eller noe enda verre; en mulig fornærmelse. Å forære Toscanas hovedstad usle tre timer, klinger nok ikke bra i en stolt florentiners ører.

Jeg forteller at vi kommer med bil fra Riccione, og alternativet vårt vil være å sitte og glane på flyplassen i fem timer på flyet til Norge.

Sjåføren smiler og nikker.

– Aha, capito, sier han og smiler. –No problem. Dere rekker fint å se både kirkene og broen på tre timer, fastslår han, og er tilsynelatende helt enig i at tre timer i Firenze er bedre enn å ikke se noe av Firenze.

Unesco-vernet område

Piazza del Duomo ligger midt i det historiske senteret av byen, og er blant kontinentets mest besøkte steder. Her ligger de kjente historiske byggene som perler på en snor rundt den store plassen: Firenzes katedral Basilica di Santa Maria del Fiore, med Cupola del Brunelleschi, Giottos Campanile, Dåpskapellet San Giovanni, og Arcivescovile- og Canonicipalassene.

Dåpskapellet i Firenze, er en liten basilika som på italiensk heter Battistero di San Giovanni. Bygget er plassert på Piazza del Duomo rett overfor katedralen og klokketårnet til renessansekunstneren Giotto.

Den florentinskromanske dåpskirken ble påbegynt allerede i 1059, og er etter sigende den eldste i byen. Frem til 1800-tallet ble alle katolikker i Firenze døpt i denne vakre bygningen, med dører som Michelangelo ga tilnavnet «Paradisets dører».

Den store katedralen Basilica di Santa Maria del Fiore er katolikkenes moderkirke og erkebispesete i Firenze. Det tok nærmere 150 år å ferdigstille det storslagne bygget, som ble påbegynt i 1296 og hadde en rekke forskjellige sjefsarkitekter underveis i byggeprosessen. Sammen med dåpskapellet Battistero di San Giovanni og Duomo-plassen er katedralen skrevet inn på Unescos lister.

Resten av saken kan leses på linnsreise.no
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet
Vis alle

Siste innlegg

Fem tips for 2017
6 år siden
Fire timer i Firenze
6 år siden