Hvor reiser du aller helst tilbake?

Av Maria
5 feb. 2008 11:55
Visninger: 1088
Har du opplevd et reisemål som du tenker at du bare MÅ reise tilbake til en eller annen gang?

Jeg vet at det kan være vanskelig å velge ett spesielt reisemål, vanligvis har man jo mange, mange minner fra ulike steder som alle er unike på sin måte. Men hvis du skulle trekke fram ett sted som har gjort litt ekstra inntrykk.. hvor skulle det være? Og hvorfor?

Jeg skal definitivt reise tilbake til Seoul, Tokyos tvillingby og Sør-Koreas kaotiske, merkelige, galne og fantastiske hovedstad! Der synger man karaoke ut i de små nattetimer, spiser verdens (!) beste barbeque, skåler i soju og inspireres av en vanvittig og fascinerende mix av eldgammelt og hypermoderne. Shoppingmulighetene er uendelige, menneskene er vennlige og rare, og neonskiltene lyser ekstra sterkt...

Hvor reiser du helst tilbake?
6 feb. 2008 11:59
Jeg reiser gjerne tilbake til Koh Lanta i Thailand. Når jeg var der var det ganske lite turister, stille og rolig, få eller ingen biler, og en veldig koselig stemning. Jeg var der i nesten 2 uker og fikk virkelig nyte livet! Bodde i en bungalow nede ved havet, og som i en klisjé sovnet jeg til bølgeskvulp og våknet til bølgeskvulp... herlig! :-)
7 feb. 2008 10:07
India er et utrolig flott land som jeg vil tilbake til en eller annen gang. Menneskene og stemningen er noe helt spesielt, man lærer seg at det finnes andre måter å se på ting enn her hjemme. Det gir perspektiv.
Av Johan_m
8 feb. 2008 17:23
Jeg lengter ofte etter strand og sol og bad, men må nok likevel velge New York. Byen har alt. Det er som å ha litt av hele verden på ett sted.
Av Elcoto
9 feb. 2008 12:55
Siden jeg nettopp har besökt Sardinia,denne öy vil jeg reise tilbake til så snart som muligt.Helt fantastiskt,et paradis får strand-naturelskere.
Man tror ikke at öya er så stor,men den er ganske stor og der er veldig mye å se å oppleve.
11 feb. 2008 16:09
Det är en svår fråga för det finns så många underbara platser, men Australien har en speciell plats i mitt hjärta och jag skulle gärna vilja åka tillbaka till Nya Zealand. Europeiska favoriter är Barcelona och Paris. Dit kommer jag återvända många gånger!
Av Sveiken
19 feb. 2008 09:36
Det är konstigt. Vi har varit i många länder och vi kommer alltid tillbaka till Lanzarote. Det känns som att komma hem. Just nu VILL jag tillbaka till Costa Rica, ett alldeles fantastiskt land med högt ekologiskt tänkande
Av Vilja
15 mai 2008 00:01
India er et sted jeg drar tilbake til. Jeg ble ikke den samme etter den turen. Så vil jeg vende tilbake til palestina. ikke nå selvfølgelig, men håper på fredligere tider. Det også gav minner om mennesker som ville meg vel, møte med en karri, men vakker natur, og nydelig mat.
Av Heidrun
30 jul. 2008 12:36
ingen tvil: områder i slovenija og kroatia
hvorfor? kulturopplevelsene, folk, prisnivå, maten
men fri meg for byene på istriakysten!
hilsen heidrun
Av Heidrun
30 jul. 2008 12:38
Citerat från vilja:
India er et sted jeg drar tilbake til. Jeg ble ikke den samme etter den turen. Så vil jeg vende tilbake til palestina. ikke nå selvfølgelig, men håper på fredligere tider. Det også gav minner om mennesker som ville meg vel, møte med en karri, men vakker natur, og nydelig mat.
hei
india er vel ikke et sted? hvor i india? heidrun
Av Bombay
11 aug. 2008 14:46
av alle landene jeg har vært i er det ingenting som slår Irland..
..ord blir overflødige...
Av Chiron
10 feb. 2009 10:59
Jeg vet at jeg bare MÅ tilbake til Island en gang. Var der bare i 4 dager, men rakk ikke å få sett Reykjavik. Hele landet er et eventyrland, så spesiell natur, hyggelige mennesker, men det var noe med energien i naturen som kaller meg tilbake. Håper jeg får anledning å reise dit igjen.
Av Mbild
10 feb. 2009 11:56
Detta är några ställen jag gärna ser igen:

Laos/Vang Viang, Thailands stränder, Grekland på sensommaren/hösten. Mexicos stränder och dykning. Södra Nya Zeeland för äventyr och naturen.
10 feb. 2009 12:35
För min del så är det Leros (syns väl på mitt namn oxå! ;-). I övrigt så är Greklands ö-värld och Norges fjordar ställen som jag vill tillbaka till.
Norska fjordar med höga snöklädda bergstoppar på sommaren är svårslaget...
10 feb. 2009 14:29
Jag kommer alltid längta tillbaka till San Francisco, jag kände mig verkligen hemma i den staden och den har något speciellt som inget annat ställe som jag har besökt. Jag vet inte hur många gånger om dagen jag tänker på min semester i San Francisco, det har gått 8 månader, men det kändes som om jag nyss kom hem. Vad ska man säga? Jag kan helt enkelt inte glömma det...
Av Trea
10 feb. 2009 16:06
Vi bara SKA tillbaka till Pipiriki på Nya Zeeland och paddla kajak.... synd att det ligger så långt bort!
Längtar oxå allt som oftast tillbaka till Zanzibar....
Av Asok
11 feb. 2009 14:26
Australien är ett land jag gärna åker tillbaka till. Har varit där 3 gånger hittills och förhoppningsvis blir det en ny resa 2011.
Även delar av USA lockar mig som Seattle och Santa Fe som är 2 av mina favoritstäder men den största favoritstaden av
alla måste vara London, det är mitt andra hem.
Av Joje_66
11 feb. 2009 14:39
USA måste man ju bara tillbaka till med jämna mellanrum (ju kortare dess bättre:-) där finns absolut allt man kan önska.
Larnaca på Cypern får det bli någon gång till, trivsamt, vänligt, härliga bad och värme.
En favoritplats som också lockar till fler besök är Puerto de la Cruz på Teneriffa, även detta en lagom stor stad med genuint liv och mycket trevligare än rena turistorter som inte har mycket att erbjuda enligt vår smak.
Sen finns det ju många ställen man gärna vill tillbaka och se mer av, speciellt Barcelona förtjänar lite mer tid, ganska perfekt resmål med både storstad och bad samt relativt nära.
Samtidigt finns det så mycket annat man vill hinna se, det stora dilemmat är att tiden knappast räcker till allt, sen är det ju tyvärr inte heller gratis att flänga runt klotet :-(
Av Ronnyk
11 feb. 2009 14:46
Absolut en sväng till Gränna visingsö! en liten favorit sen barnsben.
Av Diceman
14 feb. 2009 00:35
Romania, Constanta, Mamaia.... kanon bra plass.. Nordlige del av Contanta by, dette er en turist plass, men pokker meg så bra plass.
Dit drar jeg igjen. Fantastisk lang og flott strand. Mamaia er ca 400m bredt og flere km langt område mellom sjø på en side og en innsjø på andre siden.
Masse hoteller, og en fantastisk atmosfære langs hele stranden. Flotte hoteller, og en unik oppvartning.
. Her skal jeg tilbake uanse, men hele atmosfæren i Mamaia var en opplevelse, og ikke minst i Constanta. Synd det er dårligt med fly direkte til Constanta, men bilturen fra Bucharest er en opplevelse og ikke minst en reise tilbake til hest og kjerre tiden. 3timer biltur inn til Constanta med taxi koster 100Euro, for 4 personer.
15 feb. 2009 00:12
For meg er det hellas for alle reisepenger. Gir meg ikke før eg har besøkt alle øyane. Har vært 32 ganger på rhodos, så for meg er og blir det rhodos. Tar rhodos som utgangspunkt hver gang. Så hopper eg på ei ferje og drar rundt på måfå.
15 feb. 2009 13:24
Hej!
Det finns säkert resmål som man ALDRIG vill åka tillbaka till och de som man vill återvända till. Sedan finns också de som man MÅSTE bara tillbaka till.

ALDRIG
Vi har ännu aldrig varit på någon plats som vi absolut inte kan tänka oss att återvända till

MÅSTE
Vi har ett andra hem i Grekland, på Kreta i Georgioupoli. Vi har varit där många gånger - kan inte räkna ens - och numera reser vi dit för att komma hem! Vi har vänner, till och med en egen grekisk familj. Våra "familjemedlemmar "säger detsamma om oss. Det är underbart att få återvända dit!

VILL ÅTERVÄNDA TILL
Puerto Rico - Gran Canaria
Samos
Lefkas
Rhodos
15 feb. 2009 16:52
Till New York återvänder jag gärna, om och om igen. Så levande, så fascinerande, så inspirerande!
Återbeser gärna Hong Kong också, där var jag i höstas och föll pladask!
Av Fila
15 feb. 2009 21:59
Så langt har vi hatt som ledetråd at vi IKKE reiser tilbake til et sted vi har vært tidligere. Dette fordi vi synes det er spennende å se nye steder. Etterhvert har vi jo vært på en del steder som vi har fått et spesielt forhold til.

TILBAKE?
Skulle vi reise tilbake noe sted nå, ville det bli til Tilos. Denne lille greske øya hadde en slik fredelig og vennlig atmosfære. Helt fra hotellverten hentet oss på kaia i sin privatbil til vi ble kjørt tilbake 2 uker senere opplevde vi stadig at både de som arbeidet i minimarkedene, på tavernaene og de få fastboende hilste og slo av en lite prat, når vi gikk forbi. Vi følte oss hjemme fra første stund. Så, for den som liker fred og ro i et ganske genuint gresk miljø og ikke er avhengig av shoppingsentre; dra til Tilos

IKKE TILBAKE!
Det er for så vidt ikke noe galt med Fuerteventura, men vi er enige om at en gang der er nok. Det er for mye turisme etter vår smak og man rekker fint å se det meste av øya på tre - fire dager i bil.

(se ellers bloggene og filmene mine)
Av Merlin
16 feb. 2009 08:02
Det finns så många ställen man skulle vilja se. men Australien ligger mig varmt om hjärtat, ett land jag besökt flertalet gånger och det blir säkert fler gånger.
16 feb. 2009 08:49
Istanbul, där har jag varit två gånger och kommer definitivt resa dit igen. En jättespännande stad med hur mycket som helst att se och göra.
Av Elgona
18 feb. 2009 21:29
återvänder gärna till Egyptiska oaser,särskilt El Dakhala,Luxor o Västbanken,grekisak övärden,o kalymnos så klart som ligger mej varmt om hjärtat,Prag,Helgoland,Skagen,Dom små öarna vid nordtyska västkusten,nordnorge,kosteröarna,gullholmen,stockholms skärgård,
,det finns kärlek till många fler platser,setta var några....
18 feb. 2009 21:48
Thailand, charm, god mat och underbar natur.

Kambodja, underbart folk, trots så mycket de fått utstå, en fantastisk historia med bl. a. Ankor Vat.

Grekland, tjatigt, men även här trevligt folk, toppengod mat och , ja, titta på alla underbara foton från många här på RG.

Portugal är också ett land jag varit i flera gånger och vill tillbaka till.

Till sist Island, detta exotiska land med sin fantastiska natur, väl värt återbesök.
Av Tinto
18 feb. 2009 23:19
Tanzania, underbart naturliv. Så mkt att upptäcka, iallafall när det gäller djurliv! Men det är även spännande att upptäcka nya kulturer. Zanzibar var ju inte heller helt fel som avkoppling samt att strosa omkring i Stone Towns gränder. Tanzania åker jag gära tillbaka till!
20 feb. 2009 13:20
USA återvänder jag till hela tiden! Jag åker på andra resor emellanåt men minst var tredje resa blir till USA. Speciellt till Mempis kommer jag nog att åka fler gånger!
Av Late
20 feb. 2009 18:47
Jag(vi) reser gärna tillbaka till La Gomera. En liten fin ö med mycket vandring och väldigt avstressande
21 feb. 2009 08:50
Svenska och norska fjällen och höga kusten lockar ju speciellt mycket och resorna dit kan jag inte räkna till antalet har ju tillbringat säkert över 30 somrar där uppe i norr och det känns som ett andra hem för mig men det hindrar mig inte från att åka till varmare breddgrader höst,vinter och vår.

Sommartid ligger väl Island som ohotad kandidat för en semster utomlands men även Irland och skottland är ju vackert sommartid men som sagt den mesta av tiden på sommaren kretsar kring sverige och då speciellt lappland och höga kusten.

Är det värme jag är ute efter så väljer jag gärna att återse

Malta.
för de otroligt mysiga gränderna de vackra gamla byggnaderna och det härliga vårvädret där.
Madeira.
suck det måste upplevas obeskrivligt vackert och avkopplande på samma gång.
Azorerna.
landskapet är ju otroligt med de böljande kullarna och den lummiga grönskan.
Grekland.
behöver väl ingen närmare beskrivning men maten folket stränderna och även naturen tilltalar mig.
Turkiet.
tämligen billigt solsäkert och fina stränder på många håll.
Någon kanarieö.
finnas ju allt från storstad extrema stränder till näst intill vildmark beroende av vilken ö man väljer.
Mallorca.
är ju välbekant resmål för väldigt många och tycker att här finns nästan allt från tråkiga turistgetton som man inte behöver lämna om man inte vill här finns allt på en plats och som faktiskt uppskattas av många, till mysiga gränder och serveringar i storstadspulsens palma till bergsbyar med mysiga pensionat och serveringar och dessemellan ett stundtals väldigt vackert landskap och stränderna håller ju även de kanonklass här och det är ju mycket dessa som gjort Mallorca så populärt.

Costa brava kusten i spanien.
Avslappnad atmosfär åtminståne under lågsäsongen på våren och ett väldigt vackert landskap.

även om de uppräknad platserna är välbesökta av andra turister så finns det alltid pärlor att göra utflykter till om man vill vara litet för sig själv och just det att turistnäringen är så utbyggd där gör ju att det är tämligen billigt och bekvämt att turista där samtidigt som det är lätt att ta sig på egen hand till de fina pärlorna litet bortom de värsta turiststråken.

Blev en lång lista men åker nog gärna tillbaks till de flesta platser jag besökt men till en del finner jag ingen större anledning att återvända till, livet är för kort för att kasta bort det på ställen som inte ger mig mer än enbart sol och bad,
om jag ska tillbaks till ett ställe vill jag att det ska ge mig mer än bara värmen på platsen sen tycker jag personligen att det är viktigt att jag får göra mina utflykter och stadsbesök utan att folk rycker och sliter i mig för att sälja på mig en massa skit som jag inte är intresserad av.

De ovannämnda platserna uppfyller de kriterierna tycker jag då möjligen med ett litet undantag för Turkiet där det faktiskt är solen de fina och prisvärda hotellområdena som lockar mest så det får väl bli mitt enda undantag från min regel om att ett resmål ska ge mig mer än enbart sol och bad då ha! ha! .
mvh. Bosse.
5 mar. 2009 17:38
For meg er det Filippinene som gjelder, og har gjort det i mange år.
Öya Cebu og Leyte, Bohol og Negros...full av liv og nesten uten turister.
Har bodd både privat og på resorter, som f. eks. lgsrestort.com på Leyte(svensk), Blue Marlin, Cebu Beachclub med flere.
Til og med det største og dyreste hotellet i Cebu, Waterfront ett gedigent hotell midt i byen, byggd som ett slott fra Europa.
Men mest har jeg bodd i småbyer der folk er seg selv og der man kan prate uten stress og jag.
Oppe på ett av de høye fjellene på øya Cebu, finner man gamle statuer fra den katolske bibelhistorien, oppført under spanjolenes tid.
Der oppe dyrkes mye av grønsakene som lander i Cebu, da det er kjøligere enn nede ved havet.

Håper å returnere til vinter'n igjen.
5 mar. 2009 19:15
Jag vill tillbaka till Damaraland i Namibia, lämnade mitt hjärta där. Jag kände såna frihetskänslor där! Sen vill jag tillbaka på safari i Okavango i Botswana. Södra Afrika helt enkelt!!!!