Støtt Ukraina

Insaneapes blogg

Mandag 10 August 2009 - Venezia

Panik vid ankomsten till Venedig

Dagen började rätt tufft med att vi klev upp kl 7 och satte i oss frukost.
Vi var på vägen kl 7:30 och körde längs de branta bergsvägarna ner mot Gardasjöns stränder en sista gång. Idag regnade det över Gardasjön och det kändes som ett bra tecken till att fara vidare.

Jag hade önskemål om att vi skulle komma iväg tidigt för att hinna fram till Venedig senast 11:30. Biluthyrningen skulle enligt deras hemsida stänga vid denna tid och skulle vi inte hinna fram så skulle vi behöva betala för en extradag på bilen vilket kändes onödigt...

Resan till Venedig gick till en början smidigt med motorväg i princip hela vägen från Gardasjön. ca 15 km innan Venedig så fick våran gps totalfnatt och lurade av oss från motorvägen mot en nordlig rutt. Det verkar som att de gjort om hela motorvägen och en bra bit av fastlandsvägarna vid Venedig så efter lite småstressiga "genvägar" över småvägar och cykelstigar genom staden så hittade vi till slut fram till bron över till lagunen.

Efter bron fick vi snabbt syn på biluthyrningen men hade ingen aning om hur vi skulle kunna ta oss dit. Vi fastnade i trafiken med sikte mot ett parkeringshus.
Vid parkeringshuset så var det kö och ingen kunde prata engelska. Sambon klev ur och fick gå bort till uthyrningens kontor och kolla vart vi kunde parkera. Under tiden hon var borta blev jag dirigerad in i parkeringshuset och fick ställa mig på andra våningen. Jag fick dock inte ta med nyckel till bilen utan den skulle sitta i medan bilen var parkerad. Detta kändes inte så kul så jag lyckades få tag i sambon på mobilen och hon hade då fått andra direktiv. Vi körde ut och fick parkera vid vägen istället. Därefter så var vi av med våran andra hyrbil.

Nu började äventyret i Venedig. Först skulle vi hitta rätt båtlinje mot vårat hotell. Vi frågade runt och fick svaret att vi borde åka till hållplats Cal d'Oro eller något liknande. Vi klev på en båt med linje 1 som tog oss mot denna destination. Jag var fortfarande något stressat och irriterad över parkeringshuset och hela det scenariot medan sambon var mest trött och sliten från alla väskor som vi släpat med oss.

Efter några hållplatser så var vi framme och mitt humör hade vänt mot mer positiva höjder. Staden verkar otroligt charmig och vi klev av för att sedan dirigeras av våran gps till hotellet. Det såg ut att vara jäkligt lång när vi kollade på kartan men med tanke på de små gränderna så var det inte alls så långt att gå. Hotellet låg i en liten gränd och var mycket mysigt. Vi fick lov att släpa upp våra väskor till tredje våningen och har nu etablerat oss i denna vackra stad.
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet