Støtt Ukraina

Insaneapes blogg

Tirsdag 11 August 2009 - Venezia

Födelsedagar och Gondoler

Idag var sambons stora dag. 31 år ”gammal” och lite pinnig men överlag på mycket gott humör så gav vi oss ut på Venedigs gator för att fira hennes födelsedag. Vi vandrade bort till den berömda fiskmarknaden och vidare genom Venedigs gränder.
Avslutningsvis så begav vi oss till en punkt för att ta del av en gondoltur genom kanalsystemet.

Jag fick lite tips innan resan om att det finns två varianter av gondolturerna.
Det finns de ”ordentliga” företagen som erbjuder de bästa turerna, dvs i solnedgången och i stora kanalen. De är de enda som är tillåtna att åka i stora kanalen.
Sen finns de ”enkla” gondoljärerna som står och lurar på turister runt varenda hörn. De tar ofta lite högre priser och får endast röra sig i de mindre kanalerna.

Givetvis så hade jag bokat den finare turen. Till min besvikelse så visar det sig dock att vi inte fick åka själva i en gondol. Istället packar de in en 4-6 personer i varje gondol. Sambon och jag fick inte ens sitta brevid varandra. Jag fick dessutom sitta med ryggen mot fören så jag hade utsikt på alla de andra i gondolen medan sambon åtminstone bara fick se mig och fören av båten.
Utöver detta så vägrade gondoljärerna ha på sig hattarna, vilket jag tycker är ett krav :-(

Själva turen var väldigt trevlig i solnedgången och vi hade även en dragspelsmusiker och en sångare på en av gondolerna som hördes under hela resan.

Efteråt så skulle vi äta på en av några tidigare utvalda restauranger. Jag ville slå på lite finare mat så vi letade upp stället. Det blev restaurangen Al Giardinetto som låg i närheten av Markusplatsen. Lite dyrare men inte värre än hemma. Restaurangen rekommenderas varmt. Maten var fantastiskt god och vi tog oss an en flaska vin innan vi gick vidare hemmåt.

På hemvägen stannade vi vid en lokal fruktbar och tog varsin drink. Därefter var vi färdiga och tog sista stegen hem till hotellrummet.
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet