Bocas del Toro är huvudort i en liten skärgård i nordvästra
Panama. Det är också den mest populära semesterorten i landet och drar till sig horder av besökare. Både inhemska och utländska.
Hit kom jag igår efter närmare 20 mil i shuttlebuss på vägar som skiftade från alldeles utmärkta till att sakna beläggning helt då och då. Så den biten tog ett antal timmar innan vi var framme i Almirante och kunde borda några snabbgående motorbåtar som tog oss passagerare till de öar vi hade bokat.
Väl framme i Bocas så tog det inte mer än fem minuter att lokalisera mitt
hotell och på den tiden hade jag också sett ungefär hälften av vad som finns att se i de centrala delarna av staden. Efter att ha installerat mig så passade jag på att ta en promenad bort till närmaste strand en kilometer bort för att se hur där ser ut. Det är väl ingen kanonstrand direkt som man hittar i Asien lite överallt, men helt klart så duger den åt mig. Ju närmare vattenbrynet man kommer ju vitare blir sanden.
Några pilsner och lite kinamat senare på kvällen så gjorde jag kväller och gick upp på mitt rum. Har ett stort fint rum, med en härlig dubbelsäng att bre ut mig på. Badrummet är modernt med en rymlig duschalkov så man slipper väta ned allting när man duschar. Det finns också en liten balkong att sitta och njuta på om jag vill.
Frukost ingår inte, men de har och jag fick mig en riktigt härlig frulle i morse med kaffe, toast, smör, jordgubbssylt, stekta ägg, bacon, korvbitar, ost och en skinkbit. Allt för en dryg hundring. Får anses vara ok på en semesterort som denna.
Lite senare på förmiddagen så knallade jag bort till stranden för att ta mina första dopp här i denna del av det Karibiska havet. Senast jag badade i Atlantvatten var faktiskt i Mexikanska golfen, så det var ett tag sedan. Varmt och skönt var det , men gav ändå svalka. Det var heller inte riktigt så långgrunt som jag trodde igår.
Nu börjar klockan närma sig fyra på eftermiddagen och om ett tag ska jag väl gå iväg och kolla in resten av den här lilla turiststaden.
/Conny