Støtt Ukraina

Cingelssons blogg

Onsdag 16 November 2005

Ché, Fidel o lite feber..:-(

Sa dagen efter ( samma dag..) som jag varit pa diskot vaknade jag vaaaldigt trott o efter en seg skoldag med mycket gaspande tog jag mig en harlig o behovlig siesta. Tyvarr ar det inte sa latt att sova for det ar sa mycket ljud, huset jag bor i har otaliga fonster o de ar inte sa isolerade....ibland kanns det som om jag taltade mitt under Triumfbagen i Paris:-) Men jag lyckades slumra till o kravlade inte upp forran vid fem snaret da Lizi o jag tog en pizza for att fa tillbaka lite energi o sedan gick mot Plaza de la Revolution - dar Che finns avbildad. Torget ar jattestort o var nastan spoklikt tomt - det var bara vi dar! Men nar Fidel orkar halla tal sa ar det knokat.

Overallt ser man bilder o texter som antingen hyllar; Cuba, Fidel, Che ,revolutionen mm eller smutskastar USA. Tex utanfor USAs ambassad ( ja de har en har...) finns strategiskt placerade stora plakat som visar fotografier pa amerikanska soldater som fornedrar irakiska fangar med texten "Fascistas, Made in USA" Pa en anna ( finns kort pa den ) star det: "Herr Imperialister vi ar aboslut inte alls radda for er!" Annars ar det mycket "Lange leve revulotionen" eller "Lange leve Fidel" I varje kvarter finns ocksa en "Bevara Revolutionen" instution som vad jag forstatt ar lite som "Stasi" i gamla Osttyskland - mysigt va! Harom kvallen nar Lizi satt ute pa en parkbank o pratade med Leo ( en kompis till varan "bror") kom polisen o tog honom! Efter ung 5-10minuter senare hamtade de henne o hon var tvungent att saga att hon var hans flickvan och sedan bedyra att han inte pa nagot satt hade otrevlig....Annorlunda upplevelse!

I fredags nar jag vaknade kande jag mig dalig o kunde knappt fa i mig nagon frukost alls, det fick snabbt sin forklaring nar jag gick pa toaletten :-( Efter nagon timme fick jag avbryta min lektion for att vila. Tyvarr blev jag inte battre, "mormor" blev orolig o lagade lite mat som jag tvingade i mig sen kom hon med lite piller som jag skulle ta men jag holl mig till mina egna ( Tack Johanna som fick mig att kopa med mig nagra overhuvudtaget! ). Snart borjade jag kanna mig varm o jag behover inte ta tempen for att veta att jag har feber det finns ett mycket sakrare tecken - jag borjar grata for ingenting alls....
Stackars mormor blev annu mer orolig nar jag satt o grat framfor datorn ( har inte kunnat prata med Martin sen jag kom hit o nu satt jag o laste ett nytt mail fr honom ) tempen kom fram o jag fick stoppa den under armen, efter nagra minuter visade den 38.5G.... Framat kvallen var jag glodhet o onskade att jag kunde prata bade med Martin o med mamma....Trots att jag inte langre var sa dalig i magen sa kandes det som om allt vatten jag drack gick rakt igenom mig o i ett varmt land ar ju det aldrig bra...
Alla i huset var jatte oroliga de komforbi hela tiden for att titta till mig, behovde jag nagot var det bara att skrika. Efter en orolig natt made jag som tur var battre o idag sondag ar jag nastan som vanligt igen!

Det ar lite si o sa med internet har sa det ar darfor det har tagit mig en stund. Dar jag bor kan jag inte surfa men genom att anvanda deras email adress kan jag skicka o ta emot en gang/ dag. Bilderna som forhoppningsvis finns nu har jag mailat till Martin som fatt lagga upp dem -Tack Martin! ( Hur gar det??)

Hoppas ni har det bra!

Kramar Camilla
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet