Støtt Ukraina

Cingelssons blogg

Søndag 13 November 2005

Arriba, abajo, al centro al dentro!

Hej igen!

Hur gar det i skolan da? Jo, varje dag mellan 8.30 - 12.00 har jag lektion tillsammans med en annan tjej i "mitt" kok. Tyvarr ar inte varan larare den basta direkt, forsta dagen tittade/pratade han nastan enbart med mig o mer eller mindre ignorerade den andra tjejen vilket kandes olustigt o jobbigt. Nu ger han oss lika mycket uppmarksamhet men ar mer en guide an larare, vilket kan vara bra men vi vill ju lara oss att prata! Bla har han sjungt Cubas nationalsang for oss...."A las armas, valiente corred" min spanska ar ju inte sa bra an men jag tror det betyder: "Till vapnen ni modiga spring" Har jag ratt, mamma, Frida?? Nasta vecka skall vi fa en ny larare...

Under veckan som varit har jag spenderat en eftermiddag vi havet vilket var valdigt skont efter att ha gatt gata upp o gata ner for att lara kanna Havanna. Resan ut till stranden, Santa Maria del Mar, kostar mellan 10-12 Convertibles = Eur, och tar ung 30min. Val framme mottes vi av en stranden som var underbar; harlig vit strand sa langt ogat kunde na kantat pa ena sidan med utspridda palmer o andra av ett turkost hav ( fast en liten strimma narmast stranden var inte lika turkos..) Efter att vi fatt avnjuta den obligatoriska sangstunden kunde vi lagga oss ner o njuta ordentligt - ahh! Vattnet hade en behaglig temperatur ( lite kallt i borjan men sedan bra ) fast de visade rod flagg pa vissa stallen. Den enda stackars "Lifeguarden" vi sag star o spanar fran vad som ut att vara en gammal ruin av en bunker - fast hans jobb gar nog mer ut pa att kolla efter tjuvar o inte hjalpa folk i vattnet. Senare pa eftermiddagen kom ett storre band o spelade o en bit ifran oss stallde sig nagra cubanska tjejer sig upp o borjade dansa! Tjejerna har vet verkligen hur man skall dansa.....Pa vagen tillbaka akte vi med en svart taxi o han tog massa sma roliga vagar for att slippa de stora som har en hel del policer som kontrollerar just taxi chauforer mm. En gang lag vi snett bakom en lastbil o korde langsamt forbi tva poliskontroller...

Pa kvallen var det min forsta riktiga fest har pa Cuba. Vi borjade med en liten forfest pa Malecon for att fira att en av de gamla studenterna fyllde ar, efter det drog Lizi ( tjejen fr Osterike som bor i samma hus som jag ), varan "bror", en kompis till honom o jag till ett utomhus disco. Intradet var ung 120SEK men val dar inne var det oppen bar o man fick aven en tallrik med mat - som visade sig vara valdigt god! Sa vi drack o dansade bade salsa o reageton. jag har lite svart med att jag inte skall fora sa det blev en del roliga sma krockar o missforstand :-) Gentleman som de ar sa de anda att jag dansade jattebra!
Nar jag val var i sang hade jag redan borjat fa traningsverk i benen och det var bara 2.5h kvar tills jag var tvungen att ga upp igen.....
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet