Støtt Ukraina

Ziestas blogg

Torsdag 15 Juni 2006 - Kraków

C.S.I Prag

Hej!

Daliga nyheter... vaknade i gar morse kl 5 av att Thane undrade varfor jag stallt ut handvaskan utanfor taltet i det daggvata graset.. min forsta tanke var att jag maste ha haft en konstig drom... sen oppnade jag handvaskan och fann till min fasa att bade mobiltelefon, kamera och minneskort var borta.. och konstigt nog lag Thanes planbok och vardevaska i handvaskan.. Min andra tanke var att ngn spelade oss ett spratt.. Tyvarr var det inte sa.. Vi hade blivit ranade! I taltet! Medan vi lag och sov! Otackt!! Och overkligt! Det varsta av allt ar att min handvaska stod langst in i taltet till hoger om huvudkudden.. och Thanes planbok var till vanster om honom.. De maste alltsa ha gatt in i taltet medan vi sov och strackt sig over oss utan at vi vaknat... Fast jag antar att det nog var lika bra att vi inte vaknade.. hade nog dott av skrack.

Bada vara planbocker var tomda pa kontanter men som tur var hade de haft 'artigheten' att lamna kvar bade pass och visakort.. och knepigt nog stoppa ner alltihop prydligt i handvaskan och dra for dragkedjan och stalla den utanfor taltet.. Vi for upp som skallade rattor och gick ivag de ca tio metrarna till campingreceptionen. De hade haft oppet hela natten men var tyvarr vanda at andra hallet sa de sag ingenting.. Dar stod redan en flintskallig fransman med stora polisonger som hade haft ovalkommet besok i sitt talt ocksa.. Vi knackade pa dorren till Candice (guide), Dani (kock) och Adams (chauffor) stuga och vackte sedan resten i gruppen. Som tur var hade inte alla haft samma otur men tva andra talt hade blivit bestulna. En stackars tjej hade fatt hela resvaskan stulen sa jag antar att vi hade "tur"... Dessutom hade hon ALLA sina branda CDs med foton dari...

Egentligen skulle vi lamnat campingen i Prag klockan 8 och akt vidare mot Polen men istallet fick vi prata med tjeckiska polisen. Som tur var slapp vi aka till polisstationen utan de kom istallet till oss med en skrivmaskin och skrev rapport.. Som tur var kunde campingreceptionisten - en ung kille med stort har och skagg - engelska och kunde tolka mellan oss och poliserna. De tre talten som haft inbrott fick inte packas ihop utan skulle fotas av en brottsplatsfotograf.. rena CSI:n.. som tur var utan fysiska skador!!!!! Campingreceptionisten var ocksa snall och lat oss ringa utlandska forsakringsbolag, mammor etc ifran campingens telefon..

Narmare 11 kom vi sa ivag mot Polen och Krakow. Anlande inte forran sent i garkvall. Var morkt och kyligt sa vi valde aterigen att uppgradera till ett rum.. kostade visserligen 10 euro per person och natt men kandes inte sa varst lockande att talta.. (jattekonstigt....) Sa nu ar jag kameralos igen.. Otroligt frusterande! Vi far dela Thanes kamera de sju dagar som ar kvar. Och ni kan inte langre na mig via sms pa jobbmobilen.

Men nu ar vi alltsa i Krakow och forsoker njuta av de sista sju dagarna av turen. Fin stad. Sitter pa ett internetkafe med utsikt over ett stort torg med massa restauranger och folk. Har varit ivag och besokt Krakows saltgruvor som stangde 1996. Vandrat i gangar 135 meter ner i marken.. sett underjordiska kyrkor och altare.. speglat oss i en underjordisk saltsjo.. och sedan akt en liten skraltig hiss upp till ytan igen.. En upplevelse bara det! :-)

Prag kommer ju tyvarr for alltid att ha en lite dalig klang.. (Mamma & Pappa, precis som Sillans-la-Cascade..).. men det var en riktigt trevlig stad det med! Vi akte sparvagn in till centrum.. vandrade runt lite pa de sma gatorna i gamla delen av Prag.. Sag en kand bro med massa statyer (sorry, glomt namnet..) .. hittade en trevlig vegetarisk restaurang dar de hade takeaway av en stor salladsbuffe och massa varmratter med olika sojaprodukter.. Mums! Satte oss i en park i skuggan och at lunch..

Snapsprovningen i Wien var forresten ocksa trevlig.. Leddes av en skojig man som agt snapsfabriken i fyra generationer. Visade olika sorters snaps och likorer.. en med guldstoft i som passade bra ihop med champagne.. en rod blandning som han kallade 'rocket fuel'.. ("drinking this will make it a really funny party, even if there is no party...").. och en gron absint.. m.m och sedan fick vi smaka.. de i gruppen som skulle pa operakonsert pa kvallen fick nog en underhallande konsertkvall...

Next stop: Warsawa..
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet