Støtt Ukraina

Ziestas blogg

Onsdag 9 Juli 2014 - Darwin

Reunion med sommarlovet

Lite drygt två veckor av semestern har gått. Åtta veckor kvar. ÅTTA. :-) Vilken känsla! Tio veckors semester är ju som ett helt sommarlov!

Jag minns känslan när man sa hejdå till fröken och klasskamraterna i skolan och visste att man hade oändligt med tid framför sig att njuta av de soliga sommardagarna.. Antagligen är det inbillning men visst var barndomens somrar soligare? Sjöarna varmare, gräset grönare, glassen mer svalkande, godiset godare.. Dagarna längre. Fyllda av lek och skratt. Äventyr och gemenskap. Världen var större. Man såg inte bakåt eller framåt utan levde just nu. Just då. 1989, eller vilket år det råkade vara. Visst regnade det ibland men då kröp man ihop i någons soffa och tittade på film och åt nypoppade popcorn. Ur kastrull.

Nåväl, denna långledighet blir ett litet återskapande av sommarlovet. Åtminstone längdmässigt sett, och vädermässigt. Under dessa två veckor har jag knappt sett några moln och temperaturen har legat på stadiga 28-32 grader under dagen. På natten kryper det ner mot 18-20 grader. Och detta kallar Darwin-borna vinter. Eller ’dry season’. Regnrisken är alltså lika med i princip noll. Så det blir inga sommarlovsfilmer i soffan medan regnet piskar mot fönsterrutan. Nog lika bra det eftersom här varken finns soffa eller TV, eller radio för den delen. Istället kan man lyssna på takfläktens virvlande, den brusande trafiken utanför och fåglarnas kvittrande i palmerna. En trädgård full av palmer är exotiskt och spännande bara det! Jag vet inte varför men att fika under skuggan av en palm är lite roligare än att fika under skuggan av något annat, mindre tropiskt träd. Fåglarna som kvittrar är dessutom papegojor och inga vanliga trastar eller sparvar.
Det är sådant man lägger märke till och värdesätter när man är utomlands. Det är liksom lättare att leva i nuet på semestern. De små upplevelserna har annars en tendens att drunkna i vardagens alla måsten. Här blir de större. En ödla på väggen, en kackerlacka bakom micron och myror på diskbänken. Alla upplevelser är ju såklart inte positiva... ;-) Kackerlackan heter för övrigt Edward. Om de har namn är de inte lika otäcka. Spindeln i badrummet har försvunnit verkar det som så den har inte fått något namn.

Jag har turen att mitt hem härnere ligger ett stenkast från havet, eller närmare bestämt en tiominuters promenad från stranden på den kombinerade cykel- och gångbanan. Strandpromenaden vindlar sig sedan utmed havet förbi Rapid Creek, Nightcliff och Coconut Grove. På morgonkvisten och i solnedgången fylls den av joggare, cyklister och hundägare. Förbi skuggande palmer, grillplatser, lekplatser och varningsskyltar för ’box jellyfish’ och krokodiler. Den lilla nackdelen är nämligen att man inte kan bada här. Eller kan och kan.. man gör det på egen risk. Det gör nästan ont att se havet ligga där spegelblankt och turkosskimrande efter en svettig joggingtur, och sedan inte kunna hoppa i och svalka sig. Istället får man trösta sig med fantastiskt vackra soluppgångar och solnedgångar, långbenta fåglar som spatserar utmed strandpromenaden och synen av surfare som i jakten på vågornas tjusning trotsar varningarna. Jag är inte fullt så äventyrlig i jakten på svalka utan nöjer mig istället med att bada i den allmänna swimmingpoolen precis vid havet. Medan jag simmar fram och tillbaka under den jättelika blå duken som skuggar poolen, kan jag iallafall kika ut på havet.

Det är en viss tjusning med att vara en längre tid på en plats. Borta blir hemma. Jag är inte turist längre. Eftersom detta är mitt femte besök i Darwin har jag redan besökt de flesta sevärdheterna och gjort de flesta turistgrejerna. Jag har sett solnedgången över Mindil Beach och strosat runt bland alla matstånd på Mindil Beach Sunset Market. Jag har varit på Deckchair Cinema och sett på film under stjärnorna. Jag har tagit en tredagars tur till Kakadu nationalpark. Jag har shoppat på The Mall och lördagsmarknaden i Parap. Jag har ätit på piren och badat i vågpoolen vid Darwin Waterfront. Jag har åkt båt till Bare Sand Island för att se sköldpaddor lägga ägg och kläckas. Jag har besökt Fannie Bay Gaol, WWII Oil Storage Tunnels och till och med åkt på sightseeing med en amfibieanka.

Nu är det dags att återuppleva favoriterna, och hitta nya gömda guldkorn! Utforska det som Darwin-borna själva roar sig med. Diska, städa, tvätta.. ;-) Men även en chans att slappa, träna, läsa och skriva. Kombinerat sommarlov och hemmafru-arbete. Komma ikapp. Hemester, fast borta. :-)

Fler foton: http://www.reseguiden.se/minsida/ziesta/bilder?forum_trip_id=7648
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet