Støtt Ukraina

Insaneapes blogg

Onsdag 29 Juli 2009 - Marseille

Vidare mot Marseille via Montpellier

Vi packade om våra väskor och slet ner dem från vårat rum till våningen under där Barry och Jackie väntade för att säga adjö till oss. Vi fick lämna våra kontaktuppgifter och lova att skicka ett mail till dem från resan. Vi betalade för oss och släpade ut all packning till bilen.

Vi planerade för en tur till Montpellier där vi skulle käka lunch och sedan köra kuststräckan därifrån till Marseille. Efter lite informationssökande så fick vi klart för oss att det fanns tre alternativ. Antingen kör man direkt in till centrum av Montpellier och parkerar på en vanlig parkeringsplats, men då får man bara stå max 2 timmar. Alternativt så parkerar man i ett av de parkeringshus som ligger under Montpellier eller så parkerar man utanför centrum och tar spårvagn in till centrum. Vi bestämde oss för att sikta på en vanlig parkeringsplats då vi bara tänkte stanna för lunch och en promenad. Vi satte kurs mot centrum och inledd resan på en hyfsat lugn motorvägssträcka.
Framme vid Montpellier hamnade vi först i 1 kilometer lång kö. Det hela gick rätt snabbt och efter kanske en 10 minuter så var vi på rullande ingång mot centrum. Givetvis hade de, precis som Pezenas, nyligen ändrat om en massa enkelriktad trafik i stan så våran gps gav inte riktigt de bästa råden. Vi lyckades parera och sveja oss fram i den strömmande trafiken och rätt som det var så kom vi upp på en väg mitt framför en liten triumfbåge som ledde oss rakt in till kärnan av staden. Vi fick syn på en liten infart rakt ner i mitten av stadens centrum och uppfattade det som ett parkeringshus och kastade oss ner där. Vi for ner 3 våningar innan vi hittade några lediga platser.
Här var det TRÅNGT. Jag har aldrig parkerat så trångt förut. Man fick pressa sig in mellan betongpelare och andra parkerade bilar. Givetvis kunde vi inte fälla in våra sidobackspeglar på bilen så det fick bli lite små fina manövrer för att till slut lyckas ta oss in.
Vi tog oss upp och vandrade lite på stadens gator. Först hamnde vi lite vid sidan av köpgatorna men ganska snart så var vi uta och traskade bland människor från alla världens hörn. Staden var mycket trevlig och vi stannade totalt i nästan 3 timmar innan vi avslöt med varsin macka på Subway.

Vi planerade nästa rutt för att ta oss till Marseille. Vi satte ett mål strax innan Marseille i hopp om att vi skulle kunna undvika att köra in i själva staden för att ta oss till våran hotell. Vårat hotell var placerat till öst om Marseille och precis norr om Cassis. Efter ungefär 1 timmes körning bland små kanaler, vinfält, olivlundar så blev jag lite sugen på att utforska och se stränder. Vi tog av vid en väg ut mot en udde men insåg snart att det inte gav mycket till resan. Det fanns ett område för fågelskådning och typ 30 olika campingställen där man även kunde rida häst. Slutligen kom vi till kanten av udden men då hade de cementerat upp en mur strax innan stranden så vi kunde ändå inte se något.
Lite besvikna så körde vi vidare och fick till slut se lite trevliga småbyar och annat.
Vi stannade till i en by och njöt av varsin glass. Jag lyckades dessutom hitta raklödder på apoteket. Det är lustigt. Vanliga affärer är stängda hit och dit men apoteken är öppna alla dagar.

Slutligen så kände vi att tiden börjat rinna iväg och hoppade upp på motorvägen för att köra sista sträckan till Marseille. Motorvägen ringlade fram och tillbaka mellan dalar och berg innan vi till slut kom fram till en lång backe ner mot havet. Vid sidan kunde vi skåda en stor brand med en rökpelare som stal uppmärksamhet men det var fortfarande 5-6 min till Marseille.

Vi kom fram till Marseille. Det första min sambo fick syn på var en stor Ikeaskylt medan jag irriterade mig på en lastbil som fastnat framför oss på våran rutt och skymde den annars väldigt inbjudande utsikten. Givetvis tog vägarna oss rakt ner mot centrum av Marseille. Helt klart den värsta körningen hittills och utan gps hade vi varit chanslösa. Det tog ungefär 20 minuters pusslande mellan rondeller och asynkrona korsningar innan vi hittade fram till vad gpsen ansåg var slutposition. Här låg ju då inget hotell då det var mitt i en rondell och lite hastigt så råkade jag svänga av för tidigt och vi hamnade på motorväg i fel riktning. 4 km senare kunde vi vända och försöka på nytt. Vi hittade fram till samma ställe och jag körde igenom några extra rondeller i hopp och att hitta en plats att stanna och fundera på rutten. Vi stannade till slut till och fick lägga in adressen på nytt i gps:en. Nu pekade den mot en plats 100 meter framför oss. Vi körde några få meter och kunde plötsligt se hotellet framför oss. Ett tips är att leta fram koordinater via typ google maps och lägga in dessa i gpsenheten istället för en adress.

Vi checkade in och fick krångla lite i receptionen innan mannen fattade att vi hade halv-pension inkluderat. Vi tog ett dopp i poolen och fick sedan ett bord vid restaurangen. Restaurangen var rätt fräsch men de hade ett lustigt system där halv-pension innebar att vi hade varsin 16 euro tillgodo för en måltid. Allting dyrare än detta så fick vi lägga till utöver de 16 euro. Vi svalde det hela och fick njuta av varsina 2 rätter som smakade underbart.
Därefter så fick vi låna en kniv till en melon vi köpt på vägen och såg senaste Wallander filmen via våran bärbara dator på rummet.
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet