Støtt Ukraina

Gullsings blogg

Fredag 10 Juni 2005 - Kos
Reise: Kos 2005

Vi har kommit hem.

Vi hade en underbar resa till Kos. Jag har bara inte haft tid att skriva ner våra upplevelser förut. Det är faktiskt åttonde gången vi reste dit. Kos är alltid lika trevligt tycker vi. Jag och min sambo är båda 70+are, men trivs väldigt bra där.

Under årens lopp har vi ju fått goda vänner där nere också. Min systerdotter Maria har varit gift därnere med en grek, Osman, så vi träffar honom alltid, när vi är där. Det är det vanliga uttrycket han har: "Family", när han ska introducera oss för sina vänner.

Så har vi ett speciellt ställe, dit vi går och badar. Det är en familjeägd restaurang vid Lambistranden, som heter Plaza. Ägaren heter Abraham och är faktiskt kusin till Osman. Abrahams fru lagar maten där och de har två barn, en flicka som heter Deniz och en pojke, som heter Volkan. Vid Plaza kan man ligga på deras solstolar utan avgift, men dom väntar sig naturligtvis att man ska äta eller dricka något där i stället. Det är ju deras levebröd. Maten som Selma lagar är mycket god, särskilt den stekta levern med lök och bacon.

Alldeles intill ligger en annan strand, som heter Tarzan Beach, där Tarzan huserar i badbyxor precis som den "riktiga" Tarzan. Han hälsar alltid på oss, när vi kommer. Han har fått reda på att min man också ropar som Tarzan.

Ett annat trevligt ställe, som vi ofta frekventerar är Mummys Cooking. Där serverar Ilias och mummy Eudokia lagar maten. Ilias brukar välja maten åt oss eller åtminstone rekommendera vad som finns i köket. Det blir oftast mezedes av olika slag eller nån fisk. Mummy lagar jättegod mat, så vi har ätit oss fyrkantiga många gånger. Vi har rekommenderat stället till våra vänner, så ibland har det varit knökfullt där.

Den bästa Gyros Pittan får man i backen upp mot Frihetstorget hos Maria och hennes man. Första gången vi var där var det Maria som serverade. Efter det vi hade ätit upp vår Gyros Pitta, frågade hon om vi ville ha Ouso att dricka. Det hade man väl inte väntat sig vid ett sådant ställe. Jo tack, sa vi och så kom hon fram med en full flaska Ouso. Häll upp själva, sa hon och gick över gatan och började prata med en dam i en affär. Vi hällde upp, men inte mycket, för man skäms ju för att vara ha-galen. En kväll några dagar senare var det hennes man, som serverade där och han var helgalen. Han pratade och hade sig och bjöd även han på en flaska Ouso.

Gamla ruiner i Xisto. Det är ett gammalt ställe, där man tävlade i idrott. Från början var det takövertäckt.

Varje gång vi är på Kos måste vi också besöka en "turkby", Platanis. Där finns det en restaurang vid namn Serif. Den är också en typisk familjehistoria. Det är pappa och två söner som synes mest. Innanför i köket. huserar ett par mostrar eller fastrar. Maten är fantastiskt god där också. Den är lite mer turkiskt inspirerad. I år hade vi ett par vänner hemifrån, Gittan och Jan, med oss dit också. De gillade maten liksom vi.

Så har vi ett annat ställe som vi brukar gå till och dricka frappé eller capuccino och ta nån kaka eller macka. Det heter Edesma och ligger på en gata som går rakt ner mot hamnen från Frihetstorget. Där får vi alltid trevlig service. Oftast vill de också bjuda på nåt extra innan vi går därifrån.

Även Kos stad har en saluhall. Den är inte så stor, men fin.

En mycket trevlig butik för herrar finns det också. Den heter Avantage och har mycket tuffa herrkläder. Innehavarna heter Birgitta och Dimitris. Ja, du gissade rätt, hon är svenska. De är mycket trevliga båda två.

I den gamla stadsdelen brukar vi gå titt som tätt, bara för att få se alla resturangerna, barerna, butikerna och basarerna. Vi har ett speciellt ställe, där vi brukar ta oss en drink. Det heter Koutoyno café.

Året innan fotograferade jag denna lilla flicka i en fotobutik. Hon lekte tittut med mig.

Detta året hade hon vuxit och blivit så här stor. Lika söt som innan. Hon heter Avin fick vi reda på nu.
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet