Støtt Ukraina

Cingelssons blogg

Tirsdag 22 November 2005

Tre kvallar - tre olika upplevelser!

De tre senaste kvallarna har jag varit ute o kannt pa vad nattlivet erbjuder:

Torsdag:

Vi bestamde oss att ga pa en jazzclubb har inarheten (La Zorra y el Cuervo , Calle 23), intradet var 100kr men for det far du dricka for 50kr - kan rekomenderas da de har stans godaste daiquiris med persikosmak!! Ett harligt live band entrade scenen senare pa kvallen, da halften av medlemmarna slog pa olika trummor sa gungade nastan taket nar de spelade! Killen pa pianot/synthen hade en sadan inlevelse att det var vart pengarna bara att se honom hoppa o gunga med i takterna. En mysig o trevlig kvall!

Fredag:

Vi borjade med ett stalle som heter Casa de la Trova, har far lokala formagor visa var det gar for o stallet rekomenderas i Lonely Planet. Man kan val lugnt saga att vi blev besvikna...inne i en avlang lokal var stolar uppradade langs en gang pa ett kyrkliknande satt o langst fram satt en trubadur. Intradet var "gratis" men vi var tvugna att kopa varsin Mojito for 3pesos...Vi satte oss ner o vantade pa varan mojito som helt uppenbarligen gjordes i ordning nagon annanstans, musikanterna var duktiga men det var inte vad vi forestallt oss. Det blev inte roligare an nar Fidelito ( samma man som varit med o serenerat oss pa Malecon veckan innan! ) kom o bjod upp mig till spontan dans! Pa vagen till Casa de la Trova hade vi traffat en vilsen tysk som ar har pa cykelsemester, nar mojiton var uppdrucken tog vi med honom till ett lokalt disko - Sofia. Det var val inget vanligt disko...forst visades de roliga reklamsnuttar pa en storbilds TV o efter det var det dags for en korsning mellan Tina Turner o Cheer att upptrada. Liknelsen kommer sig delvis av hennes minimala scenklader! Detta foljdes av tva duktiga killar pa BMX cyklar(!) o senare karaoke! Da allt var valdigt annorlunda fick vi oss manga skratt - men vi bjod nog pa nagra med da sjalva diskot kom igang :-)
Nar man ar pa disko har kanner man sig latt som Baby i Dirty Dancing i scenen da hon for forsta gangen ser hotellarbetarna dansa...For er stackare som inte sett denna under eran ungdom kan jag bara saga att man tappar hakan o nastan blir lite generad. De jag dansade med papekade att man skall dansa naaara varandra - och att jag skulle ta seden dit jag kom...

Lordag:

Firandet av Havannas fodelsedag har pagatt hela veckan tillsammans med firandet av Studenternas dag, med festligheter runt om i stan. Tex i onsdags var Fidel pa universitetet o holl tal - i over 5.5h.......gasp! Allt TV sandes sa jag passade pa att knappa nagra kort! Under lordagen holls flera gratis koncerter o i manga gathorn saldes dricka o godis, pa traden langs an av avenyn ner till Malecon hangdes basket korgar upp o sma karnevalstag skymtades da o da. Jag bor nara universitetet o aven har holls en gratiskoncert, for att underlatta for alla sattes det upp bajamajor - Cuba style! De bestod av ihopspikade, insynsskyddade sma plywood hus som stalldes direkt pa gatan med en decimeterhog oppning langst ner. Allt som gors inne i dessa hamnar direkt pa asfalten o rinner ivag eller beroende pa vad folk gjort sa stannar det kvar :-(

Min klasskompis Marjet o jag hade tankt oss att sitta pa min lilla terass, lyssna pa musik o dricka lite da - alla andra har akt. Men nar Marjet kom visade det sig att hon tillfalligtvis hade fatt tva turister i sitt hus - den ena gick pa skolan forsta veckan har sa honom kande vi lite. Hellt plotsligt var vi dubbelt sa manga, vi tog nagra hemgjorda drinkar bytte erfarenheter. Nar killarna var tvugna att ata lite hangde vi pa in till stan. Inne i Havanna Vieja pa restaurangen blev jag kompis med "toalett gubben" - han som sitter o delar ut papper for pengar. Nar jag skulle ga pa toaletten hade jag inte nagra sma pengar sa jag bad om ursakt men det viftade gubben bara bort o sa att vi kunde ta en dans senare. Nar jag kom ut hade han hamtat en vacker blomma till mig och innan jag han blinka dansade vi vals!
Dansen gav mersmak sa jag o en av killarna hoppade in i en taxi ( marjet hade plotsligt blivit dalig i magen o den andra killen var trott... ) med siktet installt pa samma klubb som Pedro o Leo skulle vara pa. Val dar var det knokat med folk - jag den enda utlanningen..! Vi dansade i flera timmar till allt fran Colombiansk salsa till Gloria ( den som Carola oxa gjort ) gissa om jag skralade med!

Kramar Camilla
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet