Støtt Ukraina

Sierras blogg

Søndag 14 Februar 2010 - Langkawi

På plats på Langkawi Malaysia...igen.

Jag hade 2009-06-12 fixat biljetter Stockholm-Langkawi via KL tor med Malaysia Airlines för 13122 SEK för hustrun och mig. Tyvärr lade de ner trafiken Stockholm-Kuala Lumpur 3 oktober 2009 varför vi erbjöds flyga Göteborg/Stockholm (med KLM)-Amsterdam-KL-Langkawi tor i stället. Ingen extra kostnad och vi fick pengarna tillbaka om vi inte accepterade detta erbjudande.

Naturligtvis accepterade vi detta. Förutom att det är närmare att ta sig till Landvetter var 4 tim väntan i Amsterdam var väl värt pengarna. Jag kollade prisläget samma route veckan innan vi åkte och det skulle då kosta ca 24000 SEK....

Jag har alltid bokat reguljärflyg tidigt via de önskade flygbolagen direkt och det har visat sig att man ”tjänar” 1000-tals kronor på detta om har denna flexibla möjlighet att kunna åka om exvis 10 månader. Naturligtvis måste man ha försäkring som täcker om man själv eller någon nära blir sjuk när avresedagen närmar sig men några extra kronor på exvis hemförsäkringen täcker detta.

Nåväl, på plats på Langkawi var det som detta skulle handla om egentligen. Tänk vad det driver i väg när man börjar skriva...

Jag måste börja med att nämna att Malaysia Airlines är väl värd alla sköna ord. Vi har haft nöjet att åka med dem tidigare och det är fortfarande ett stort nöje. Moderna maskiner med mycket trevlig personal som verkligen bjuder på sig själva. Kanonservice med andra ord hela flighten.

Det var jäkligt skönt att lämna all denna snö och dessa minusgrader i vårt land. Visserligen är jag jämtlänning och uppvuxen i snö men jag har faktiskt vuxit ifrån detta, så nu på ”ålderns” höst njuter jag av lyxen av värme. När vi landade på Langkawi efter ca 19,5 tim från start Landvetter till landning Langkawi (inkl väntetider) var man ganska sliten. Vi landade kl 0940 (on-time) och möttes av +28...skönt som tusan.

I dag, andra riktiga dagen efter en god natts lååång sömn, firas det Chinese New Year,
”TheYear Of The Tiger” som det står överallt.

Det kinesiska nyåret 2010 : Tigerns år
Tigern är den tredje av 12 Chinese Zodiac tecken.
Det är ett tecken av mod. Denna hetlevrade fighter är respekterad av de forntida kineserna som tecknet som härstammar ur hushållets tre huvudkatastrofer: eld, tjuvar och spöken.
På själva nyåret är det en fördel att fira, att vara lycklig, att vara leende och att avstå från att se bister ut, att gräla eller att kritisera någon.

Tigerns färg är rosa, alltså the Pink Tiger....

I skymningen och den sköna tempen av ca +29 intog vi en Valentines Dinner på vårt boende på Beach Garden Resort. Detta sammanföll då med Chinese New Year och de flesta restauranger var fullbokade. Här ser ni ”Valentines Menu”:
Sammanfattning av vårt val från menyn: Kanonkäk som sköljdes ned med en väl kyld Chablis och en Remy Martin till kaffet...

Vädret?
Nu är det sen kväll, mörkt, vindstilla och klart...temp +29...
Del med andre:    

Kommentarer
My53 sier:
Hej! var just ute o skottade en massa snö o drömde mig tillbaka till vinterns resa. När du nu är på Lipe-glöm inte att åka över till Koh Adang. Ett underbart lungt o fint ställe med fantastisk snorkling o en mysig restaurang. Där skulle jag kunna tillbringa en vecka till. Ha det bra! My
Postet 2010-02-19 22:12  Rapporter
Lerh sier:
Riktigt grön av avund. Blundar jag minns man sanden mellan tårna och alla mysiga människor på Garden. Menyn dreglar jag över speciellt deras pumpkin-coconut soup.Ha det gõtt
Postet 2010-02-18 16:29  Rapporter
Roy sier:
Älskar menybilden som den matälskare jag är. Underbart på Langkawi hoppas jag, där åt jag de godaste friterade bananerna jag någonsin ätit. Se upp för de maffiga kobrorna bara..
Postet 2010-02-15 22:13  Rapporter
Kul att se att du fortfarande reser omkring.
Det gör "vi" o hercan åxå o du vet vart....
Postet 2010-02-15 14:04  Rapporter
Marika sier:
Åh vad gôtt ni har det! Härligt, man ska njuta av livet.
Ha en fortsatt härlig semester.

Kram Marika
Postet 2010-02-15 12:00  Rapporter
Kustaffe sier:
Hej Uffe
Jag förstår hur ni njuter nu av tillfredsställelse på denna underbara ö
Affe
Postet 2010-02-15 11:03  Rapporter
Travelfun sier:
Vad mysigt... och +29 grader låter inte fel... Här är det minus "som vanligt" :-)
Postet 2010-02-15 09:46  Rapporter
Switch sier:
Låter härligt, hoppas ni får en riktigt härlig semester...det börjar i varje fall inte alls så illa :-)
Postet 2010-02-15 09:41  Rapporter
Zenita sier:
Va underbart att du låter oss "följa med" på er underbara resa. Hoppas du låter oss följa er ytterligare till mera intressanta platser. Min man och jag tillbringade söndagen i en slalombacke där vårat barnbarn tävlade. Solen sken så det var inte helt fel, men en annan breddgrad passar mig definitivt bättre.
Var rädda om er så vi får resa vidare.
Lena/Zenita
Postet 2010-02-15 09:40  Rapporter
Mjorumm sier:
Det var en trevlig och upplysande läsning,och förstår att ni äter gott
Jag som älskar snön är faktiskt trött på den nu och skulle så gärna sitta i solen
Postet 2010-02-15 09:27  Rapporter

Side:123Neste
Skriv kommentar
Arkivet