Støtt Ukraina

Bibchens blogg

Fredag 11 November 2011 - Gran Canaria

Marknadsfredag

Vaknar tidigt av trafikbuller. Det slamras och stökas till toner av kanarisk musik. Vid 9-tiden kommer fullastade båtar med turister från närbelägna orterna Puerto Rico och Arguineguin.
Det är marknad i Puerto Mogan!
Så mycket folk, så det känns som om pirerna ska sjunka! Så härligt att se så många olika människotyper från skilda länder. Mestadels tyskar och skandinaver. Ljusa, mörka, smala, tjocka, yngre, äldre - några med hjälpmedel. Alla sommarklädda med ryggsäckar och kameror."Foppatofflor" verkar fortfarande vara populära.
Försöker meja mig fram till stånden, för att leta efter en gåva till hemblomvakten. Samma sortiment på marknaden som alla föregående år. Väskor, skärp i läder(?), sjalar i granna färger, afrikanska figurer i trä och ebenholtz(?), sommarklänningar i ickebomull, smycken i trä, plast och metall i vilka man kan få sitt namn ingraverat på direkten, Aloaekrämer för alla bruk - hur bra som helst enl.försäljerskan.
Lite längre fram på piren hittar jag det jag söker - julduk med servietter. Snygg, bra pris och lätt att ta hem till Sverige.
Passerar mandelgodisståndet. Oj, vilket utbud, bäst att skynda förbi, fast det är inte helt enkelt i trängseln! Håller hårt i plånboken i denna täta folkmassa. Sista ståndet vid början av piren ståtar med färska grönsaker och bredvid står en vagn, där det säljs mjukglass. Men det får vara - ska på gymet idag.
Det är ju fredag!
Del med andre:    

Kommentarer
Ni verkar ha det underbart. Här är det november!!!
Postet 2011-11-12 14:36  Rapporter
Reseglad sier:
Marknader i sydliga länder är jo ett måste när man är iväg. Jag besöker också en del marknader här nere,men visst är det mycket skräp dom säljer, men ibland kan man ha tur att hitta fina saker.
Jag tycker om att bare gå och titta, särskild på frukt/grönt/blommor.
Postet 2011-11-12 09:27  Rapporter

Skriv kommentar
Arkivet
Vis alle

Siste innlegg

Slutspurten
45 uker siden
Meditationsvandring
45 uker siden
Min sommarsäng
45 uker siden
Kyrkbröllop
45 uker siden
Skur efter skur........
45 uker siden