Støtt Ukraina

Insaneapes blogg

Långa promender och gigantiska växthus i Nice

Idag stod jag för ett förslag till aktivitet. Innan vi reste så utforskade jag Nice lite grann via kartor och upptäckte att det fanns något kallat Park Pheonix. Det är ett gigantiskt växthus som skulle ligga i slutet av strandpromenaden och innehålla växter och djur av det mer udda slaget. Vi beslöt oss för att vandra dit och kolla det under eftermiddagen.

Vi började med att vandra förbi tågstationen för att reka hur vi skulle ta oss inför tisdagens tågrutt.
Därefter så gjorde vi ett besök vid den ryska katedralen i Nice som skall vara den största turistattraktionen här. Dock var det lunchstängt så vi kunde inte besöka insidan av katedralen. Min sambo tyckte den verkade fin men jag var nog mer imponerad av katedralen i Marseille.
Efter det så påbörjade vi den riktiga promenaden mot växthuset. Beräknad till 45 minuters promenad så befann vi oss 1 timme senare på ett kafe vid stranden i desperat behov av dryck. En cola för 4 euro och sedan var vi på fötterna igen. Det tog, enligt min sambo, 2 timmar för oss att vandra hela vägen till växthuset som skall vara 5 km ifrån där vi bor.

Väl framme så fick vi först möta några sköldpaddor och ankor i en liten damm. Sambon var här väldigt skeptisk. En svart svan kom glidande i vattnet. Den mest exotiska fågeln vi sett än så länge...

Vi vandrade sedan runt i den lilla parken som bjöd på olika lustiga växter och några djurinhägnader med uttrar, sandråttor, krokodiler och iguana ödlor. Inne i själva växthuset var det stängt på akvariumdelen vilket var synd.
Själva växthuset var som en kompakt regnskog innehållandes all sorts växtlighet från fina orkidéer till köttätande växter.
På vägen ut ur parken fick vi se några fåglar i olika former. Bland annat ett gäng ugglor. Vi fick även möte av ett par råttor som inte tillhörde parkens utställning.

Vandrandes tillbaka längs med stranden stannade vi för ett dopp. Vi hamnade i ett av de mer folktunna områdena på stranden och det visade sig vara på grund av att den stranden inte underhölls. Det var lite skräpigt i vattnet så vi blev inte långvariga här.
Något möra i benen så tog vi bussen sista vägen hem. Buss kostar 1 euro vare sig man vill åka 300 meter eller till Cannes eller Monaco. På vägen hem kunde vi beskåda hur ett antal scener riggades upp med instrument på stranden inför nattens underhållning.
Vi kom hem och bytte om, sedan gick vi ner för att leta efter något lämpligt middagsställe.

Vi gick under gårdagen runt i cirklar i jakt på en restaurang som jag läst om innan vi åkte. Vi hittade dock inte den så vi hamnade på en pizzeria istället. Vi letade även efter fenoccios glassbar som skall vara något exklusiv. Givetvis hittade vi inte den heller.
Ikväll hade vi dock tur. Vi gick ner en gränd som vi inte testade under gårdagen och - voila - där hittade vi restaurangen Vintage. Vi var lite sena så kvällens meny var nästan slut. Alla restaurangener har systemet att man väljer en av följande menyer:
förrätt + huvudrätt + efterrätt
förrätt + huvudrätt
huvudrätt + efterrätt
förrätt + efterrätt
Sedan väljer man bland de olika rätterna för att pussla ihop sin egen kvällsmeny. De har även en egen utvald meny som är väldigt prisvärd. Den kostar ofta runt 17 euro och är då trerätters.

Efter våran måltid som var ljuvligt god så gick vi runt hörnet och där låg givetvis även glassbaren. Vi tog varsin glass och gick hemmåt mot hotellet.
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet