Støtt Ukraina

Insaneapes blogg

Torsdag 24 Juli 2008 - Leh

Ladakresan får ett plötsligt slut

På morgonen så gick vi ut och satte oss i trädgården för att beundra utsikten en sista gång innan frukosten. Vi var lite bekymrade kring frukosten men det visade sig vara okej utbud av omelett, rostat bröd och Indisk fil.

Därefter så bar det av för att besöka en mycket gammal och känd Gompa (buddistiskt tempel). Gompan låg väldigt högt upp på berget så vi fick först åka upp för en lång slingrande bergsväg. När vägen tog slut så väntade en långe serie av trappor för att bära oss sista biten.
Vi vandrade uppåt och uppåt en bra bit innan vi plötsligt kunde se templet under oss. Vi hade vandrat fel och gått för långt. På den här höjden så var det inte roligt så vi satte oss på marken för att ta igen oss.
Efter fem minuters vila så tog vi oss ner igen och hittade den rätta vägen.

Templet bestod av en större bönesal samt en mindre lokal där de lagrade olika offerobjekt och gudastatyer. Hela området var väldigt fint med otrolig utsikt över hela dalen.

Därefter så var det den långa bilresan hem. Resan hem var inte riktigt en så dramatisk upplevelse som den första bilresan. Nu när man hade sett bergen och de olika byarna så var man lite mer avkopplad i jeepen och min sambo lyckades till och med somna till en stund.

Efter att vi passerad det högsta passet på vägen tillbaka så möttes vi av en stark påminnelse på hur pass dålig vägarna här är. En av militärbussarna hade kört av vägen och slungats nerför bergskanten. Den hade dock fastnat mot ett större klippblock men ändå fallit en 50-60 meter och jag tror knappast att någon klarat sig oskadd. Det hela fick en att känna sig lite orolig men med tanke på att vi bara hade 40 minuter kvar av resan så gick det att förbise ganska lätt. Hade vi möts av detta på den första åkturen så vet jag inte hur jag hade tagit det…

När vi kom tillbaka så skulle vi leta upp en resebyrå och boka en flygresa hem inför söndagen. Vi hade snackat lite om att åka jeep hela vägen hem då de säger att omgivningen är otroligt vacker men resan skulle i så fall innebära två övernattningar och typ 30 timmar i en jeep. Eftersom vi kände att 5 timmar i en jeep var rätt tungt så gick vi över till att tänka flyg. Dessutom så hade jag känt av lite problem med magen under resan så det var inget som gav några positiva poäng för aktiviteten.

När vi skulle boka vår flygresa så blev vi snopet upplysta om att det inte fanns några flyg förrän på tisdagen. Jenny hade lite arbete kvar att lösa den sista veckan så hon var tvungen att vara tillbaka på måndagen så det gick inte. En nödlösning var att vi skulle åka under morgondagen klockan 07 med flyg till Jammu och därifrån flyg till Delhi. Hur vi skulle ta oss från Delhi hade vi inte löst riktigt och man måste tydligen boka tågbiljetten i förväg för att komma med. Det skulle gå att köpa en biljett på tågstationen men min erfarenhet av tågstationen är knappast positiv och med tanke på att Indier inte klarar av att stå i kö så kändes det lite riskabelt då vi hade kort tid på oss att hinna med tåget.

Jag röstade för att vi tog en deluxbuss till Dehra Dun. Det skulle ta 7 timmar och kosta typ 40 SEK. Jenny höll med om att det kanske skulle funka och vi låste in oss på den idén och bokade våra väldigt dyra flygbiljetter hem.
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet