Støtt Ukraina

Insaneapes blogg

Fredag 7 August 2009 - Tremosine

Il Vittoriale degli Italiani & gigantiska matportioner

Idag så sov jag till kl 10 medan sambon var uppe långt innan och njöt på balkongen. Vi gick ner och fyllde i oss frukost ifrån den underbara buffén. Varje morgon så går värden runt och frågar om man vill ha ägg. Jag trodde att det handlade om ett kokt ägg men man kan få precis vad man vill ha. Omelett eller äggröra är inga problem. Jag har tagit äggröra med tomater två morgnar nu och det är ljuvligt gott. De lagar till den direkt och kommer ut med den till ens bord på terassen.

Vi for sedan iväg söder ut mot något som kallas "Il Vittoriale degli Italiani" och betyder "den segrande italienaren" eller något liknande. Det är en man, även kallad poet, vid namn d'Annunzio som efter andra världskriget samlade en massa krigsprylar i sin enorma trädgård här vid Gardasjön. Det är inga vanliga saker han har samlat här. T ex hittar man ett 173 meter långt krigsfartyg mitt i trädgården.

Efter besöket i trädgården så skulle vi åka till en av de finare stränderna och bada. Givetvis upptäckte jag direkt att jag glömt badkläder hemma på rummet. Vi fick till att ta en extra 30-minuters tur uppför och nerför berget.

Min sambo vågade inte bada så länge med sin snuva men vattnet var underbart skönt. Det varmaste jag någonsin badat i utanför en pool.

På kvällen så besökte vi hotellets högsta rekommenderade restaurang för just fisk. Restaurangen ligger en bit ner på berget mitt i en kurva i skogen. När vi kom dit var vi först lite fundersamma på om det var rätt restaurang. Restaurangen är en pizzeria, vilket våran värd nämnde, och hade bara ett fåtal rätter som var fisk.
Vi beställde varsin grillad fisk och sambon tog pommes frites till sin och jag en tomat & mozarella sallad. Till förrätt beställde jag en oxfilécarpaccio med parmesanost och sambon tog en liknande rätt med parmaskinka.

Vi fick in våra förrätter. Nu skojar jag inte - det var typ 300g kött på varje tallrik. Det kändes som ett skämt men carpaccion var 10 gånger mer mat än vad jag tidigare sett på en sådan rätt. Dessutom så var det massvis med parmesanskivor över hela tallriken.
Min sambos tallrik med parmaskinka var lika stor den. Hemma hade bara köttet till dessa rätter kostat mer i en butik än själva förrätten på restaurangen.

Jag gjorde mitt bästa men fick bara i mig 2/3 av förrätten medan sambon lyckades ta sig igenom en stor del av sin förrätt. Vid denna stund var vi egentligen mätta och belåtna.
Då kom salladen och pommes frites. Båda rätterna såg ut att vara till 2 personer per rätt.
Strax därefter så kom fisken. Fisken, som serveras helgrillad och "öppnad" var extremt god. Sambon tog forell vilket tydligen inte var i hennes smak medan jag testade deras större fisk som jag inte vet riktigt vad det var. Liknande en aborre...
Jag lyckades få i mig hela fisken men detta var de största portionerna jag någonsin sett. Vi tog oss därefter hem och sov sedan väldigt gott.
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet