Støtt Ukraina

Keiju6s blogg

Onsdag 20 Februar 2008

Hur laddar man ner andra än jpg-filer till Reseguiden?

Jag har lekt lite med ett par bilder i en kompis' Photoshop utan att kunna så mycket egentligen. Men bilderna blev ganska bra. Jag tror att jag förvandlade jpg-filere till något som heter raw, fast nu är jag på hal is, för jag kan inget om tekniken bakom bilderna. Kanske låter detta helt snurrigt, men det är bara att erkänna, jag vet inget mer än det jag läser innantill...:)
Jag har sedan sparat de på en CD och har de nu i min dator.
Men jag lyckas inte att ladda de bilderna på Reseguiden sedan. Filerna ser ut att vara i något som heter rar eller tif. Så står det i slutet på filen i alla fall...
Kan någon hjälpa mig, vad kan jag göra med bilden så att jag kan ladda ner den i den nya formen?
Eller tala om sanningsenligt för mig om jag är helt ute och cyklar nu med bilderna....pinsamt...:)
Del med andre:    

Kommentarer
Hommage sier:
De enda bildfilformaten som går att visa på nätet är jpg, gif och png. Formatet gif används när det är få färger, högst 256, medans jpgpassar till landskap och porträtt och liknande. Tanken med png-formatet var att det skulle bli det vanligaste på Internet, men så har det inte blivit. Många kamerors grundinställning brukar ha jpg som standardformat.
När du nu har bilderna i tif, så är det perfekt. Det betyder att du har sparat bilderna utan att komprimera dom och har därför inte tappat någon bildinformation. Inte vid spartillfället i alla fall. Öppna upp en bild i taget i ett bildprogram och välj sedan "spara som" och filformatet jpg längst ned i spara som-rutan. Nu kan du ladda upp bilden. Det behöver inte vara något avancerat bildprogram utan Paint duger bra.

Nu är vi många som väntar. Lycka till!
Postet 2008-02-22 13:57  Rapporter

Skriv kommentar
Arkivet