Støtt Ukraina

Insaneapes blogg

Fredag 19 Desember 2008 - Obertauern

Häst och Släde i grannbyn

Idag körde vi hårt med sista dagen av skidåkning. Jag som missat två dagar ville ta igen så mycket jag kunde och vi utmanade oss själva med att ta oss ann några av de svårare backarna på de högre höjderna. Det var även idag något disigt och blåsigt men inget som hindrade till njutningen.

Mot kvällen hade vi beställt en slädtur i grannbyn. Vi visste inte riktigt vad vi skulle förvänta oss då jag hade trott att det skulle vara mer vanligt med slädturer under dagtid än kväll. Hotellet skötte hela reservationen och hade även bokat taxi till och från området.
Taxin kom och självklart så pratade chaffören inte en bit av engelska. Både jag och min sambo hade i skolan läst tyska men hon kanske med lite mer engagemang än mig. Vi lyckades kommunicera på ren grund och det räckte.
Efter ca 10-15 minuter så släppte taxin av oss på en gård mitt i mörkret. På gården fanns det några byggnader i form av ett stall och några andra lagårdsbyggnader samt en restaurang. Vi gick runt några minuter på området innan vi fattade att vi skulle ta oss till stallet. I stallet möttes vi av en äldre man som skötte hela slädturen. Han instruerade oss på tyska att gå in och hälsa på hästarna. Han tog sedan ut en av hästarna och kopplade till släden.

Han borstade av släden och slängde på en filt. Därefter fick vi kliva på och sedan bäddade han in oss med ytterligare en filt. Mannen pratade endast tyska och min sambo lyckades skapa små bitar av kallprat medan vi tog turen ut på fältet med släden. Till släden hade han kopplat en lampa som i enklaste jämförelse påminnde om en bygglampa och lös upp förvånansvärt bra under turen. Han förklarade att vi skulle åka ett 5 km långt spår. Jag kände viss förtvivlan för att sitta i släden under en timmes rundtur på ett öppet fjäll men mina förväntningar visade sig vara helt fel.

Efter en 5-10 minuter så tog vi av från det öppna fjället mot en stig genom skog och bäckar. Efter ca 25 minuter så stannade hästen helt och mannen förklarade för oss att det var dags att fylla på med bränsle. Vi förstod inget men det hela blev snart glasklart då han plockade fram en flask och två glas. Det bjöds på ren sprit med någon sorts fruktinlägg. Det hela smakade riktigt illa men gjorde ändå gott där ute i mörker och kyla. Jag var något orolig för min mage då mannen insisterade om att fylla på glasen en extra gång. Vi bet ihop och tog det som bjöds och sedan avslut slädturen i ett lugnt mörker bland enorma granar. Slädturen var riktigt otroligt, trots att vädret inte riktigt var på vår sida. Rekommenderas varmt, även om ni inte pratar tyska...

På kvällen var det köttbuffé till middag. Lamm, Gris och Kalv fanns att välja på och man beställde direkt av kocken som skar ut en stor saftig bit av den beställda rätten. Mycket uppskattat.
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet