Tvekade länge om jag skulle åka till Tegucigalpa. Staden är inte så enormt stor, 1, 3 miljoner lite drygt 2023, men ligger på höjder vilket innebär lite metrar upp och ned när man är ute och går. En annan anledning är att staden för ett antal år sedan betecknades som ganska våldsam. Liksom hela
Honduras och El Salvador för övrigt. Men har läst att man lyckats komma tillrätta med den värsta brottsligheten, så jag bestämde mig för att åka ändå.
Min värdinna hämtade upp mig igår vid busstationen och så fort vi närmade oss
boendet i det historiska centret så kände jag med en gång att här kommer jag att trivas. Smala trivsamma gator med en häftig trafikrytm och här känner man verkligen att man lever. Man får se sig för när man korsar gatorna, men det är oftast lugnt. Såvida det inte kommer en motorcykel dundrades i närmare 80 förstås.
Som vanligt hann jag ut för att kolla av den närmaste omgivningen redan första kvällen och lyckades också hitta en trevlig takrestaurang där jag fick mig lite tacos med dryck. I morse så ramlade jag, efter frukost, ned till en bokhandel och fick tag i några vykort att skicka hem till mina grabbar. Hittade också ett postkontor i närheten så jag fick tag I frimärken till nämnda kort.
Sedan har jag mest strosat omkring i staden, mestadels härnere i det gamla centrumet, men jag tog mig även en längre vandring åt ett helt annat håll för att se hur där ser ut.
Just nu har jag
bokat boende för fyra dagar, men som det känns nu kan jag förlänga med ett gäng dagar till. Vi får se.
/Conny