Jodå, det blev som jag tänkt och jag släppte Corn Island. Träffade två tjejer här på
boendet som nyss kommit därifrån och kunde berätta att det regnat varje morgon och eftermiddag där den senaste tiden. Dock inte hela tiden naturligtvis. Men jag lade bort alla de tankarna.
Nu har jag varit här i Managua två nätter och tre eftermiddagar och kan konstatera att det hade räckt så bra med två dygn i den här staden. Det är verkligen en udda plats. Här finns, till skillnad från andra stora städer, inget riktigt centrum. Nere vid sjön låg det som förut var citycenter, men en kraftig jordbävning 1972 förstörde det området inklusive den gamla katedralen. Katedralen står kvar som ett tomt skal och man har byggt en ny, men fruktansvärt ful, på en annan plats i staden. Man har snyggat till nere vid sjön genom att bygga en strandpromenad som är tänkt att imponera, men de mesta av byggnaderna nere i det gamla centrumet byggdes aldrig upp igen. Hela staden känns som ungefär 1000 små samhällen som sitter ihop utan att någon har planerat hur.
Nåja, jag har vandrat omkring och kollat in så gott jag kunnat och ska väl fortsätta under resterande tid jag är här, men det här är första gången under den här resan jag känner att jag kunnat skippa staden och tagit mig vidare från andra ställen. Knallade bort till det lokala Ticaabus-kontoret igår och köpte mig en biljett ned till San José, så det är avklarat. Avgång klockan 7 på onsdag morgon, så det blir en tidig morgon. Har också bokat in mig på ett boende ganska nära där jag anar att jag blir avsläppt i San Jose, då jag efter 4 dygn där nere tar mig vidare ned till Panama.
Men nu är det dags att leta upp något att få mig i magen/ Conny