Støtt Ukraina

Insaneapes blogg

Torsdag 3 Juli 2008 - Rājpur

En kväll på The Orchard i Rajpur

Vi bestämde oss för att lämna vårat boende och äta ute denna kväll. I Rajpur låg en restaurang vid namn The Orchard som ägdes och drevs av ett gift par. Min sambo kände sedan tidigare till paret så vi försökte i måndags besöka dessa endast för att upptäcka att de var bortresta. De skulle dock återvända under torsdagen så vi gjorde ett nytt försök denna kväll.

Mycket väl så hade de återvänt från sin resa. När vi kom fram till restaurangens uteservering så möttes vi av mannen. Han bjöd ner oss till deras hem under restaurangen. Det fanns ett litet kök med några små skafferier bakom men i stort sett så var det två stora fyrkantiga rum. Mitt i vardagsrummet så satt en kille och pillade med en bärbar dator. Mannen förklarade att han var deras IT-kille och skötte allt datorrelaterat både privat och för restaurangen.

Här fick jag även möta kvinnan som var en indisk hinduisk kvinna i motsats till mannen med sin kristna tro. Deras olikheter i religion syntes tydligt på de olika tavlorna som de inrett rummen med. Mannen frågade direkt om jag var köttätare eller vegetarian och jag svarade glatt med att jag gärna testade lite kött.
Han beställde ner lite Momos från restaurangen och erbjöd mig även en öl till maten. Strax därefter så riggade han upp sin dator för oss och började visa bilder från deras nyliga resa. De hade besökt Ladak som ligger i absolut norra Indien. Det verkade väldigt fint och låg utanför regnvädret och den tunga hettan. Ladak ligger på 3000 meters höjd och är förseglat innanför Himalayas berg. För att ta sig in kunde man flyga till huvudstaden som ligger i centrum av delstaten eller åka via krokiga bergsvägar under ett par dagar. Flygresan skulle tydligen vara något i hästväg då man måste passera mellan bergen för att ta sig ner i dalen. Det hela såg väldigt vackert ut och efter att ha sett på bilderna och hört paret beskriva resan så började jag och min sambo att fundera lite på våran resa här i Indien. Vi hade från början tänkt oss att åka till Rajasthan men efter att fått höra om hur det kunde nå 45 grader mitt på dagen så var vi kanske inte så intresserade längre.

Efter en stund så kom det två till indiska killar ner i deras hem. De två nykomlingarna var advokater och den ena av dem var väldigt framåt i jämförelse mot den andra. De var båda nyfikna på oss och vad vi gjorde i Indien. Det lustiga med alla Indier man möter är att de alltid börjar med att fråga vad man gör i Indien och vart man tidigare har varit i Indien. Sen börjar de direkt att insistera om vart man måste åka i Indien, och det är aldrig samma ställe. Dessa personer bekräftade mina aningar om hettan i Rajasthan vilket fick oss att direkt besluta oss för att avbryta planerna kring vårt ökenbesök. Ladak var tydligen det bästa stället att besöka under denna period och är bara öppet för turister de kommande 2 månaderna.

Rätt som det var så hade mannen beställt ner en massa olika maträtter från restaurangen. Allt var SKITSTARKT och jag höll nästan på att bryta ihop av kryddorna. Jag berättade att vi var och åt på restaurangen i måndags och att maten inte alls var så stark då och mannen bara skrattade.
- "This not served in restaurant. Special made for us."
Tydligen så var den vanliga maten inte stark nog för dessa Indier...

Himlen öppnade sig på nytt och monsunregnet slog ner på den lilla byggnaden med mäktig kraft. Klockan började närma sig 22 och vi var tvungna att vara tillbaka snart för att grindvakten skulle släppa in oss.

Alla killarna erbjöd sig direkt att köra oss tillbaka. En av advokaterna tog på sig uppdraget och han for raskt ut i regnet för att hämta bilen. Vi gjorde oss redo och gick med uppfällda paraplyn ut i spöregnet. Spöregn räcker inte för att beskriva detta regn. Våra nyinköpta dyra kvalitetsparaplyer fick kämpa för sina liv.
Ibland krävdes tvåhandsfattning för att hålla emot regnet.

Vi gjorde vårt bästa för att hitta bilen. Det var totalt kaos, kolmörkt och en massa bilar stod med tänd belysning på parkeringen. Rätt som det var så for en bil upp framför oss och slängde upp dörren. Vi kastade oss in i bilen, genomblöta från regnet, och han körde oss ut från infarten till restaurangen.
Han stannade till i byn för att köpa cigaretter vilket visade sig vara en intressant process. Det är vanligt i Indien att man köper cigaretter i enstaka mängder och inte i paket. Han köpte två stycken cigaretter och sedan var det rallyåkning uppför berget med det piskande regnet mot rutan.
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet