Så var det då dags i måndags att lämna Panama, för att tillbringa de sista två veckorna på den här
resan i Costa Rica. Efter en trevlig båtresa från ön så fick vi vänta i Almirante någon timme innan det var dags för oss som skulle norrut att packa in oss i en shuttlebus för avfärd. Tog sedan inte mer än en timme eller så innan vi var framme vid gränsen och kunde gå igenom de procedurerna. Ytterligare en timme drygt så var vi framme I Puerto Viejo och jag blev avsläppt vid mitt
hotell.
Värdinnan kunde först inte hitta min bokning. Den hade de helt missat, så den boningen jag skulle ha var redan upptagen. Men jag fick en fri uppgradering till ett tvårumshus med kök i två dagar och sitter nu och väntar att min originalbokning ska bli inflyttningsklar. Här finns ett antal bungalows i ett djungelliknande trädgårdslandskap där det rör sig mycket djur. Gott om små ödlor som kilar omkring bland vissnande bladverk på marken. Här växer bl.a. massvis med bananplantor med sina vackra röda blommor. Man hör gott om fåglar som kraxar från något stort träd eller från någon av de olika palmer som frodas. Igår när jag satt på min uteplats så fick jag besök av ett par kolibrir som passade på att smaka på nektaren från blommorna.
Byn där jag är, är inte särskilt stor, men livnär sig till stor del på oss turister. Här finns ett överflöd av restauranger i olika prisklasser. Det finns en strand mitt i byn, som inte bjuder på några vågor och där det finns en hel del sten. Både i vattnet och på stranden. På vägen hit så såg jag dock en annan strand som såg betydligt mer intressant ut, med stora vågor att dyka in i. En knapp halvtimmes promenad söderut bara, så jag knallade dit igår och spenderade några timmar i vattnet och på stranden. Det var perfekt! Riktiga surfvågor var det och en hel del folk som hade sina brädor med, men vi vanliga badare höll oss åt ena sidan och surfarna på sin sida.
/Conny