Støtt Ukraina

Gbenskars blogg

Mandag 21 Juli 2008 - Alanya

Dim Çayi, en sval oas nara Alanya.

Nu har vi varit i Alanya i en dryg vecka. Jag vet inte om det gar att vanja sig vid varmen. Den ar helt enkelt grym, igar hade vi 39 grader!

För att komma undan hettan litegrann tog vi igar en taxi och akte ungefar en mil öster om Alanya och svangde av upp mot bergen och följde Dim-flodens dalgang till ett stalle som heter Dim Çayi. Dar finns flera restauranger som har lagt ut flottar i det svala flodvattnet dar man kan sitta och ata. Pa vissa stallen finns det ocksa bord som star direkt i vattnet om man vill sitta med fötterna riktıgt i blöt, eller sa kan man fa sitta pa avsatser som byggts uppe i traden.

Hur som helst sa valde vi en flotte. Vi at en god grillad fisk, till det lite sallad och bröd och en kall öl. Som efterratt fick vi söt och saftig melon. Det ar nagot man bjuds pa överallt pa restaurangerna har.

Jag var till Dim Çayı ar 2002, förra gangen jag var till Alanya. Da var det ett litet stalle, en restaurang. Nu finns har sakert tjugo restauranger. Vissa har byggt ut med vattenrutschbanor sa att nastan blivit som sma vattenland. Valdigt exploaterat alltsa. Men jag tycker i alla fall att det fortfarande ar vart att aka dit om man ar i Alanya. Det ar vacker natur runtomkring och man far ett andrum fran den mördande hettan.

GB
Del med andre:    

Kommentarer
Gullsing sier:
Det måste ha varit på samma ställe, vi var en gång på utflykt från Alanya, för många år sen. Beskrivningen stämmer. Det var jättefint där.

Gilla
Postet 2008-07-22 23:22  Rapporter

Skriv kommentar
Arkivet