Støtt Ukraina

Tjoohannas blogg

Torsdag 9 Mars 2006

Buenos Aires, Argentina

Mr Andersson var ar du??

Hola amigos!

Har hunnit med en hel del sedan sist, har bla sett sa manga vattenfall att det racker for en hel livstid. Maste saga att det var grymt imponerande, sarskilt att se Foz de Iguazu fran den Argentinska sidan. Har poserat framfor hur manga fall som helst, sa till slut bestamde vi oss for att gora lite porriga poser, dock med kladerna pa... ASG

Tror inte att de bilderna finns med har, men daremot en dar jag haller pa att garva ihjal mig. Om det kommer manga onskemal kanske jag lagger upp en bild ha ha ha

Kollade in varldens storsta damm mellan Brasilien och Paraguay, ENORM (Har har anvands betong som till 250 Maracaña, fotbollsstadium och stal som till 480 Eiffeltorn. Blev lite schysta bilder att visa mina elever nar vi snackar energi :-)

Maste erkanna att det marks att vi kommit in i billiga Argentina, har kan man verkligen njuta av tillvaron for ingenting. Vi gjorde faktiskt en avstickare till Paraguay for att kanna pa VM-pulsen och jag maste erkanna att om Sverige forlorar sin plats till forman for Paraguay kommer jag inte ta det sa hart for manniskorna har ar oerhort hjalpsamma och vanliga (las med tva prickar over vanliga...)

Deras formaga att salja saker ar helt sagolik. Vad sags om att en person hoppar in pa bussen och demostrerar hur bra det ar for alla att kopa ett skarp med ett justerbart spanne, samtidigt som man far kopa en blackpenna med fyra farger som barnen bara kommer att alska. Det ju aven nodvandigt med en liten glodlampa att satta pa nyckelknippan sa att man ser nar man kommer hem och ska oppna dorren... Allt detta delas ut i ett litet kit till alla passagerare sa ar det bara att kopa efter en intensiv demostration. Om det inte vore for all packning hade jag handlat direkt!

Idag kom vi i alla fall till Buenos Aires efter att ha varit i Obera som grundades av svenska emigranter. Fick hora talas om stan nar vi var i Rio och akte dit. Har bott i fororten Villa Svea som var mitt ute i ingemansland, hade ju ingen aning om nagot i stan och anlande sent pa kvallen... Fick oss ett gott skratt och bestamde oss for att soka upp Mr Andersson i stan dagen darpa.

Taxichaufforen korde oss over halva stan och fragade efter Mr Andersson, vilket slutade med att vi hamnade pa stans svenska skola i ett lararrum med dalahastar pa gardinerna och svenska flaggor pa borden! Kande mig som hemma direkt. Ordnade adresser for kontakt mellan elever pa Ledet och Argentina! tankte pa dig Stefan i spanskan. Hor av dig om du ar intresserad! Eleverna har behover trana engelska och hemma kanske de kan maila lite pa spanska.

Fick en guidad tur av ett par som ar medlemmar i skolans styrelse (pratade svenska) som hade foraldrar som emigrerat och varit med och grundat staden 1932. Vi besokte den enda svenska kyrkogard som finns i Sydamerika och fick kolla in parets limeodlingar och dricka hemmagjord lemonad :-)
I september har alla invandrare stor fest och de svenska attlingarna lagar flera tusen vafflor!! Synd att vi missar det!

Pa skolan vi besokte fanns det vissa elever som laste svenska och innan vi akte traffade vi den nya svensklararinnan som anlant till Obera fyra dagar tidigare. Det visar sig att hon ar 21 ar och har gatt pa Torpan!! Vad sager du om det Markus!! Varlden ar sa liten.

Grattis forresten!! Onskar over allt annat i varlden att jag kunde varit med er pa Tonys 30 arsfest och sett ditt arrangemang. Jag lovar att jag hade borjat grina!!!

Hinner fundera en hel del om vad som ar viktigt i livet pa alla bussresor... Antar att jag garna hade haft med mig nagon speciell pa resan, men men istallet far jag och Pirre diskutera olika dejtingstrategier vi ska anvanda oss av nar vi kommer hem. Antar att jag fortfarande inte kommit over mannen som dok upp i mitt liv... Attans skitpropp x 1000
Men oj oj oj vilka bra strategier vi diskuterat.

Funderar pa ifall mamma och pappa ska arrangera brollop tills jag kommer hem precis som i Indien! ASG Det hade varit bekvamt...

Skamt a sido! Jag njuter av resandet, horde att det finns larare som langtar efter pasklov och det har ju jag hela tiden! Jag far manikyr och pedikyr av tre brassar pa en och samma gang, ater goda grillade argentinska biffar, har flortas det friskt med BLONDA Johanna (skont att kunna saga nej! Det kan jag ju hemma ocksa ha ha ) Ser fram emot att kunna lara mig lite spanska och ga pa Bocca juniors pa sondag!! TJOOHOO!
Ska aven upptacka BA uteliv i helgen, borjar vid tvatiden och haller pa tills morgonkvisten.
Efter det ska jag lara mig att rida som Zebulon Machahan och dricka mer vin an syrran i Mendoza (dar skordar de vindruvorna for fullt just nu)

Forresten maste jag meddela att pa internationella kvinnodagen som var igar ar ALLA KVINNOR I ARGENTINA LEDIGA medans mannen arbetar!!! Vad sags om det!

Tror att jag ska ga och se en film nu for typ 15 kr och ova lite pa spanskan! Saknar er dar hemma! Maste tacka kent-agent for mai och jag hoppas att du inte druttade i med andan allt for hart!

Hasta luego amigos!

Manga Johannakramar
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet