Støtt Ukraina

Trebs blogg

Mandag 4 Juni 2007 - Bodø
Reise: Dreamtrip

Bodö, Norge

Lat N 67° 17,23', Long E 14° 23,42'
Idag: 22 °C (71.6 °F)

I natt anlände vi till Bodö med färjan från Moskenes på Lofoten. Överfarten tog 3,5 timme och kostade 700 Skr. Det är jämförbart med bensinkostanden för att köra motsvarande sträcka.

Strax söder om Bodö uppstår världens starkaste tidvattenström var sjätte time. Saltströmmen är fyrahundra miljoner kubikmeter vatten som pressar sig genom det tre kilometer långa och 150 meter breda sundet mellan Saltfjord och Skjerstadfjorden. Det ser ut som att vattnet kokar och det bildas strömvirvlar på upp till 10 meter i diameter, som är 4-5 meter djupa.

Vi ska förresten vara med i TV4 Nyhetsmorgon till helgen. Blev uppringda av en journalist idag som ville reka lite inför sändningen. TV4 planerar en 10 minuters intervju i direktsändning klockan 09.40 nu på söndag. Titta då!
Del med andre:    

Kommentarer
Candy sier:
Bodö är min hemstad, och i Saltstraumen har jag slitet av många fiskeliner:-) Ser att ni var på G till Nordkapp. Kostade det verkligen 1000:- för er 2 plus bilen?? Helt sjukt. Min man högsta dröm är Nordkapp just nu. Så till semestern bär det i väg. Berätta lite tips om Finnmark och Nordkapp är du snäll.
Postet 2008-06-18 22:00  Rapporter

Skriv kommentar
Arkivet
Vis alle

Siste innlegg

Sundsvall
16 år siden
Sundsvall
16 år siden
Gävle
16 år siden
Göteborg
16 år siden
Kinnekulle Ring
16 år siden