Støtt Ukraina

Madelenehildens blogg

Torsdag 15 April 2010 - Stockholm

Barcelona Weekend!

Det finns inget land eller stad som jag inte vill besöka, oavsett. Sen kan man alltid prioritera vissa städer och länder högre än andra på sin lista. But still. Jag försöker se mitt resande som en lång lång lista jag ska boka av, något i stil med filmen "The Bucketlist"

Så för att återgå till Barcelona..
Som den x-reseledare och kontrollfreakiga människa jag är så har jag givetvis redan nu börjat skramla ihop diverse information, googlat och beställt hem guideböcker. Min tanke är att jag ska sammanfatta den "viktigaste" informationen om div. sevärdheter, restaurang tips, tåg/buss/cykel info, priser, osv osv osv i en av mina många mappar! Jag älskar mappar med register..

Listan kan göras lång, oerhört lång, tur för mig att jag älskar att göra listor!

Givetvis ser jag inte mig själv som en turist, jag tycker att turister är jobbiga och mestadels i vägen. De allra mest irriterande är de med midjeväska, finns det något fulare men framförallt farligare? Jag är givetvis störst bäst och mest världsvan av alla, världen är mitt hem och jag kan allt... Nåt i den stilen iallafall. Vi vill absolut besöka alla dessa turisttillhåll som ex. Sagrada Familia, La Pedrera, Salvador Dalí och Picasso Museét. Men efter att vi har avverkat alla dessa traditionella turistspots så vill vi hitta dessa små hål i väggen restaurangerna, de mysiga små gränderna och härliga byar i närheten. Marknader, vinbarer, tapas barer och allt som går att hitta!

Jag vill verkligen uppleva Barcelona från alla håll och kanter! Så ni som sitter inne med den här värdefulla informationen och de små unika tipsen, TIPSA MIG!
Del med andre:    

Kommentarer
Cece sier:
Hola.
Om du vill kolla bloggen från Barca gå in under april10. Där finns de första dagarna. Under maj10 finns slutet på resan.
Postet 2010-05-03 11:32  Rapporter
Cece sier:
Vill du se bilder och kommentarer från senaste resan till Barca kolla www leontina.blogg.se Min resekompis är fantastiska att dokumentera. Vi hade 5 fantastiska dagar och hann massor. Det vi missade tar vi nästa påsk. Vi har redan bokat boende.
Dessförinnan blir det två veckor i Kokkari på Samos. juni-juli. Sol, bad och god mat.
Postet 2010-05-01 21:52  Rapporter
Cece sier:
Här kommer lite fler trevliga ställen.
Jai-Ca nere i Barceloneta. C/Ginebra 13. Bullrigt,lokalt ställe med utsökta tapas och smårätter. Deras friterade kronärtsskockor är berömda.
Ciudad Comtal. Barcas kanske mest kända, populära och prisvärda tapasställe. Rambla de Catalunya 18.
Café de la Opera på Ramblan 74, mycket omtyckt café.
Cal Pep. Stans mest kända skaldjurstapas. Plaza Olles 8
La Vinya del Senyor.Känd vin-och tapasbar mitt emot den fantastiska katedralen Santa Maria del Mar, känd från boken "Katedralen vid havet av Falcones. (Mycket läsvärd om Barcas historia på 1300-talet.)
Många av de små tapasställena jag skrivit om är stängda söndagar och måndagar samt tar siesta.
Googla på ställens så du får kartor var de ligger. Det är bra att ha med sedan för rätt var det är är man i ett område där något bra ställe ligger. (Var ska ni bo)
Ett mycket speciellt utflyktsställe är till Montserrat, de märkliga bergen där klostret Monestir de M.ligger. Det är en timme med tåg från Pl. Espanya.
Hör gärna av dig om du funderar över något
Postet 2010-04-27 14:45  Rapporter
Cece sier:
Glömde att tala om att Samos och då framför allt Kokkari är min sommar, sol och badfavorit. Har varit där 8 somrar på rad. Älskar byn, människorna där och den relativt lugna atmosfären. Dessutom är det nära till Tsamado, den helt fantastiska stranden men turkosblått vatten. Naturister till höger, klädda till vänster. Inga problem.
Postet 2010-04-27 11:47  Rapporter
Wow, gud vilka bra tips! Det här ska jag definitivt skriva ut och ta med mig :) :) Tack så hemskt mycket! Tapas och - Cava stället låter jätte häftigt, det är precis sådanna ställen man vill trilla in på!

Hojta till så fort den ultimata Barcelona guiden är klar, då vill jag ha ett signerat exemplar ;)

Tack igen!
Postet 2010-04-27 08:50  Rapporter
Cece sier:
OBS: Jag menar inte att Picasso satt på toaletten.(det gjorde han förvisso) men han satt i restaurangen och tecknade, bla. menyn.
Postet 2010-04-26 21:00  Rapporter
Cece sier:
Hola.
Efter 5 resor på raken till Barca är jag rätt duktig på turisttips nu. Jag blev helt frälst på stan redan första gången och har läst på en hel massa.
Några korta tips. Sagrada och La Pedrera: Åk dit tidigt, tidigt. De öppnar 09.00 och tio över är det kö. Alternativet är sent på eftermiddagen. Jag brukar åka upp till Pedreras tak först. Då är där inte så mycket folk. Sagrada är fortfarande häftigast på utsidan. Då slipper man de oändliga köerna inne och till tornet. Vill man ha utsikt, åk upp till Tibidabo.
Dali har ett litet museum i stan men vill man se riktigt mycket Dali är det Figueres som gäller. Man kan åka dit över en dag men det är bättre att ta en övernattning där om man vill se allt. Picassomuséet rymmer mycket av tidig Picasso och är inte det bästa. Shopen däremot samt lokalerna. Mitt emot ligger mysiga Textile Café och lite längre ner på gatan underbara tapasstället El Xampanyet på Calle Montcada 12. Ett annat fantastiskt tapas-och Cavaställe är "hålet i väggen" Can Paixano på Reine Cristina 7. En liten gränd vid Placa Palau. Ett Barca-måste. Där kostar en hel Cava från 3.80. Träng dig in och beställ en macka och en flaska. Trampat jordgolv och hög stämning från 09.00 till 22.30. Els quatre Gats är en restaurang som har blivit lite av en turistfälla. Men miljön är obetalbar. Missa inte toaletten.Där satt bla. Picasso i sin ungdoms dagar. Carrer de Montsio 3 sydost om Placa Catalunya. Menu del dia är prisvärt. Förrätt, huvudrätt, dessert och vin för ca.12 euro.
Parc Guell är en läcker park. Åk till Metrostation Lesseps, följ skyltning men handla mat och dryck på väg upp. Ta sen en pic-nic på långa soffan med hänförande utsikt över stan.
Marknad=Bouqerian på Ramblan. Ta en snabb bit på Bar Pinoxto strax till höger vid ingången.
Ett anna spektakulärt måste är Fontana Magica. Placa Espanya to-sö på sommaren. Startar vid 20.00 och körs varje halvtimme. Kolla på nätet för att se tider. Gratis.
Detta är några av mina favoriter i stan. Det finns 100-tals fler. Hör av dig om du vill ha mer. Jag tänker så småningom sammanställa "Den Perfekta Barcelonaguiden"
Postet 2010-04-26 20:57  Rapporter

Skriv kommentar
Arkivet