Støtt Ukraina

Insaneapes blogg

Tirsdag 22 Juli 2008 - Leh

Äventyr på gång i ladak

Tisdagen bestod mest av shopping i Ladak. Jag fick för mig att köpa lite små suvenirer till familjen därhemma så vi tog en sväng runt den långa handelsgatan och besökte de små butikerna och stånden som fyllde gatorna.

Efter vår stadsvandring så besökte vi kusinen som hade en "äventyrsbyrå" där vi bokade upp oss på en tvådagars utflykt till dalen Numbra. Vi hade hört en del om Numbra från mannen, som ägde restaurangen i Rajpur, som varit där och jag hade även läst på lite via nätet. För att ta sig genom dalen så måste man åka jeep i en 5-timmars tur där man bland annat passerar världens högsta motorfordonsburna väg på 5365 meters höjd. Bara en sådan sak lockade till resan...

Det hela kostade 5500 rupier (typ 800 SEK) och man kunde dela jeepen med några andra för att få ner kostnaden. Jag tyckte dock att vi skulle satsa på en egen jeep men vi la det på kusinen att försöka fixa några till att dela jeepen med om de kunde.

Efter det så tog vi en taxi upp till en buddistisk Gompa (offerplats/böneplats) som låg en bit över staden på en sorts klippa. Därifrån hade man utsikt över nästan hela Leh och vi tog några fina bilder över den gröna staden. Inne i Gompan så satt en buddistisk munk som välkomnade oss in i det huvudsakliga rummet. Gompas är typiskt utrustade med skrifter och målningar på väggarna. Man har en eller flera inglasade gud- eller kungastatyer samt bilder på Dalai Lama eller någon annan stor buddistisk ikon. De är ofta hundratals år gamla och väldigt mysiga.

För att få besöka så måste man ta av sig skorna innan man kliver in. Man får inte heller ta kort med blixt eller filma i lokalen.

Efter det så åt vi på en italiensk takrestaurang och sedan tog vi oss hem för att sova ut inför resan under morgondagen.
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet