Støtt Ukraina

Lenils blogg

Fredag 11 Juli 2025

Mot Lübeck

Efter en god frukost gav vi oss vidare mot Lübeck. Vi har bestämt oss för att ta lite mindre vägar eftersom vi har gott om tid. Passerar många fina byar/städer och stannar för en fika i Salzwedel. Där åt vi mackor och något som liknade wienerbröd med körsbärssylt och cappuccino. Hoppade över den lokala kakan som såg ut som en spettekaka men mer degig.Hittade även en söt vattenkanna formad som texten H2O för 3 euro som jag kände mig tvungen att köpa.
Stannade till för att köpa vatten och läsk. På Aldi kostade 9 st 0,5 litersflaskor 1,35 euro och panten kostade 2,25! Vi var framme på hotell Mercure strax innan 19 och fick parkera i deras pyttelilla garage under hotellet. Sen gick vi ut på stan men där kändes det först som vilken lite större stad som helst i Tyskland, stökigt med klotter och klistermärken överallt. Inte alls som jag kommer ihåg det. Sen hittade vi ner till de lite äldre kvarteren med gamla hus vid vattnet och då kändes det trevligare. Åt bakad potatis med stekta räkor och örtdressing och mannen tog en schnitzel med balkansås. Gott men inte överdrivet kulinariskt. Även vid den här betalningen ”tiggde” servitören dricks och vi gav upp så han fick 4,50 euro (ca 10%), vi vet ju trots allt inte vad de tjänar här men nog känns det lite uråldrigt om man har en yrkeskategori som får så dåligt betalt att de behöver allmosor. Kanske är det bara för att man kan!
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet
Vis alle

Siste innlegg

Hemåt
1 uke siden
Mot Lübeck
1 uke siden
Swarovski
1 uke siden
Mot Wattens