Her finner du vanlige spørsmål og svar om Reiseguiden og våre tjenester. Du finner også tips til booking, hvem du skal kontakte ved spørsmål og mye annen nyttig informasjon. Les gjerne gjennom dette før du kontakter oss.

 

Hvordan fungerer Reiseguiden?

I vår søkemotor sammenligner vi reiser fra over 500 ulike reiseselskap. Alt fra flyselskap, hotellsider, charterarrangører og leiebilselskap til reisebyråer og ulike turistselskap. Vi gir deg en oversikt over hvilke reiser som finnes og hvor mye de koster. Du kan sortere ut ifra dine kriterier – kanskje ønsker du et familiehotell for maks 5000 kr på Gran Canaria eller en flybillett til New York med kun 1 stopp og en flytid på under 20 timer? Trykk hjerte på dine favoritter for å lagre dem, så kan du/dere se på favorittreisene sammen før dere booker – både på telefon, iPad og data.

 

Hva bør jeg tenke på når jeg booker en reise på nettet?

Sorter og sammenlign de ulike alternativene før du booker. Konkurransen er stor mellom de ulike reiseselskapene og en måte å presse prisene på er å minske på servicenivået. Se gjerne på hvilket servicenivå reiseselskapet tilbyr og hvor mye du er forberedt på å betale. De billigste billettene innebærer som oftest at man får gjøre alt selv. Kontroller alltid dine opplysninger før du booker og betaler. Stemmer dato, flytider, hotellets navn, adresse og antall personer? Er navnene korrekt stavet? Skriv ned ditt booking-nummer og reiseselskapets navn slik at du har kontroll på hvilket selskap du booket med. Kontroller også at du får en bekreftelse.

 

Kan jeg ringe til Reiseguiden og få hjelp?

Vi er ikke et reisebyrå og kan dessverre ikke hjelpe deg med å booke din reise via telefon. Det gjør du selv uten kostnad på Reiseguidens hjemmeside. Har du spørsmål om din reise eller vil ha hjelp til å booke, ta kontakt med ditt reiseselskap direkte. Kontaktopplysningene finner du på selskapets hjemmeside eller i booking-bekreftelsen om du allerede har booket.

 

Jeg vet ikke hvilket reiseselskap jeg har booket med.

Den letteste måten å komme i kontakt med selskapet du har booket reisen med er å søke etter bookingsbekreftelsen som sendes til din e-post. Den nest letteste måten er å se på kontoutdraget i nettbanken din for å se hvilket selskap som har trukket pengene fra din konto. Du kan også lete blant søppelposten i din epost-konto – iblant kan bekreftelser fra selskap havne der.

 

Kan jeg avbestille eller endre min reise?

Det avhenger av hvilken type reise du har kjøpt. Les nøye gjennom vilkårene for reisen din når du booker. De fleste flyreiser betales direkte og er ikke mulig å avbestille, mens du med hotellrom ofte har mulighet til av- eller ombooking. Kontakt selskapet direkte og hør hva som gjelder for din reise. Gjelder det avbestilling pga. sykdom etc. kan du også kontakte ditt forsikringsselskap og spørre om det inngår noen form for forsikring via din innboforsikring. Har du betalt reisen med kredittkort, kan du også ha ekstra forsikringsdekning via kortselskapet. Kontakt dem for mer informasjon. Reiseselskapet selger ofte reiseforsikringer og avbestillingsforsikring som tillegg ved selve bookingen, les også der hva som gjelder. Er du forhindret fra å reise, eller vil gjøre en endring, kontakt alltid det aktuelle reiseselskapet for å høre hva som gjelder.

 

Hvorfor finnes ikke reisen lengre?

Prisene varierer avhengig av faktorer som valutakurser, tilgang og etterspørsel, kampanjer hos reiseselskapet med mer. Finner du en bra pris gjelder det å booke med en gang for å sikre seg reisen til akkurat den prisen. Jo tidligere du booker, desto større sjanse er det for at reisen fortsatt finnes, men det finnes likevel ingen garanti.

 

Prisen på Reiseguiden stemmer ikke når jeg klikker meg videre

Ja, det skjer dessverre i blant. Tenk deg at vår søkemotor surfer ut på internett og henter inn priser og produkter i realtid mens du venter. Det er store mengder informasjon fra mange ulike reiseselskap som hentes og sidestilles samtidig. For at du ikke skal trenge å vente for lenge, lagres deler av informasjonen både hos reiseselskapene og hos oss på Reiseguiden. Det gir deg raskere svar, men det gjør også at svarene iblant rekker å bli utdaterte – dette til tross for at vi oppdaterer flere ganger i timen. Både vi og reiseselskapene arbeider for å ha så aktuelle priser og produkter som mulig, men vi kan ikke garantere at informasjonen er korrekt og tar heller ikke på oss ansvar for eventuelle tap, kostnader eller skader som kan oppstå ved bruk av denne tjenesten. Kontakt oss gjerne om du finner priser eller annen informasjon som ikke stemmer.

 

Reisen finnes på Reiseguiden, men er utsolgt når jeg føres videre

Generelt kan det sies at reiser er en ferskvare som blir utsolgt raskt. For at dine søk på Reiseguiden skal gå raskt må en del av informasjonen lagres i en såkalt hurtigbuffer. Det kan i visse tilfeller innebære at reisen er utsolgt i løpet av tiden du har gjort ditt søk. Om du dessuten har påbegynt din booking, men ikke betaler i tide, kan reisen komme til å legges ut for salg igjen. Les mer om hvordan det fungerer under ”Prisen på Reiseguiden stemmer ikke når jeg klikker meg videre”

 

Er det trygt å booke med reiseselskapene på Reiseguiden?

Reiseguiden samarbeider bare med seriøse reiseselskap og vi holder oss hele tiden oppdaterte på hva som skjer i bransjen. Bl.a. har våre norske partnere stilt garantier til Reisegarantifondet. Les mer om reisegarantier hos Reisegarantifondet. Du kan også prøve å søke i vårt diskusjonsforum om det finnes noen med erfaring med det aktuelle reiseselskapet og stille spørsmål der. Kontakt oss om du har en dårlig eller god erfaring med noen av våre partnerselskap. Dessverre rekker vi ikke å reise med alle ulike selskap, så din tilbakemelding er gull verdt.

 

Hvordan håndterer dere cookies?

På Reiseguiden brukes en teknologi som kalles cookies. En cookie er en liten tekstfil som lagres i din data når du bruker våre tjenester. Denne teknologien brukes på de fleste websider. Reiseguiden bruker cookies blant annet når du logger inn, fyller inn og gjør søk – alt for å gjøre din opplevelse av Reiseguiden enda bedre.

 

Hva er deres brukervilkår?

Mer om våre allmenne brukervilkår kan du lese her.