Støtt Ukraina

Marias blogg

Torsdag 1 Mai 2008 - København

Weekend i København

Color Lines reklameslogan "Det er deilig å være norsk i Danmark" er en velkjent klisje, men det hindrer ikke påstanden fra å være sann. Det ER nemlig deilig i Danmark, og den danske hovedstaden viste seg fra sin beste side ett par helger tilbake; jeg hadde endelig fått presset inn en langhelg i København i et hektisk vårskjema, og timingen kunne ikke ha vært bedre. Solen skinte fra klarblå himmel, temperaturen krøp oppover mot 15 grader i solen, folk var glade og våryre, og uteserveringene var fulle. Akkurat sånn det skal være!

Det er alltid litt rart å besøke en by man har bodd i og oppleve at man sakte men sikkert blir en turist i "egen by". Favorittkafeen min på Strædet har nylig blitt en frisør og det beste hamburgerstedet på Nørrebro har blitt myntvaskeri. Men så er det også snart seks år siden jeg syklet rundt i Københavns gater hver morgen på vei til jobb. Tiden går fort.

Og det gjør en langhelg også.



Mine tips fra helgen blir dermed følgende:

Pussy Galore's
Til tross for et litt underlig navn er Pussy Galores Flying Circus på Skt. Hans Torv en gammel klassiker i København, og en uteservering som er akkurat passelig ambisiøs for en søndagsbrunch. Her serverer de dessuten byens beste Kaffe Mocca!

Grå Brødre Torv
Grå Brødre Torv er mildt sagt idyllisk på dagtid, mens restauratene her har priser litt over gjennomsnittet på kveldstid. Men tross alt, Peder Oxe er alltid et sikkert kort for den som vil ha ekte dansk bøf og kartoffler!

The Bubble
Restauranten The Bubble på Gothersgade 35 var for meg ett nytt innslag i Københavns restaurantsfære. Passelig kitchy innredning, personlig service og en meny med klassikere som carpaccio, lammeskanke og creme brulée rekker i massevis for meg.

Karrierebar
Karrierebar på Flæsketorvet er en nyhet som forener samtidskunst, musikk, restaurant og bar i ett konsept. Fungerer bra gjør det også, og her danses det entusiastisk hele natten lang. At stedet ligger midt inne på industriområdet Kødbyn (her foregår store deler av slakteridistribusjonen i København), og at taxien må tråkle seg mellom containere, store lastebiler og mørke lagerbygninger for å komme fram, er en del av sjarmen. Er det underground så er det underground...

Nyhavn
Det er ikke uten grunn at Nyhavn står med på alle turisters "to-do-liste". Om du ikke vil kaste deg ut i den verste folkemengden og spasere nedover hele havnen kan man ta turen til Nytorv, kjøpe en pølse i pølsevognen og sette seg på kanten og dingle med bena.
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet