Støtt Ukraina

Cecilajjas blogg

Søndag 15 Oktober 2006 - Australia

The Wander Inn experience..

Efter några dagars inaktivitet ska jag försöka att summera lite. Reste från Perth i torsdags, en kvinna som sov i mitt rum skjutsade mig till tågstationen vänligt nog. Lilla ryggan är inte allt för rolig att bära med sig längre sträckor. Hon hann dela med sig av sin livs historia innan vi tog farväl, det verkar vara ett typiskt Aussie-beteende faktiskt. 41 år gammal, frånskild, två barn, lever i sin bil (ny fin bil med DVD/kamerabackspegel), hennes 21-åriga pojkvän har just dött och hennes ex-make var droghandlare...Efter hon bjudit mig på lunch och pratat klart hade jag fått hennes telefonnummer och tyckte att jag skulle komma och bo med henne i några dagar.

På tåget satt jag bredvid en 12-årig kavat liten kille som med stolthet berättade att han hade minsann kraschat skallen 9 gånger. En av gångerna så pass illa att de var tvugna att limma ihop skallen på honom. Han berättade också att läkaren som förlöste honom hade varit tvungen att ta i för han hade fastnat, slet loss en bit av hans skalp så där växte det inget hår. Jag kom i alla fall till slut fram till vandrarhemmet Wander Inn i Bunbury. Värdfolket här är jättetrevliga, Barry och Linda. De har just kommit hit från Nya Zeeland för 9 veckor sedan. De har kontrakt på två år att sköta det här stället. Men det är en hel del märkliga människor här från alla de möjliga delar av landet. Det jag upplever konstigast är att lokalbefolkningen bor här också av olika anledningar. I och för sig är det ett billigt hem men ändå... Linda tror att det är fullmånen som gjort att det har varit mycket underligt folk just den här helgen....eller som hon säger minst en gång per dag: "Just another ordinary day in the life of the Inn". Jag skulle vilja påstå att det kan ha något att göra med alla droger som verkar cirkulera friskt...hörde till och med att föräldrar säljer sina barns ADD-piller....fruktansvärt..

Fredag gick jag ner till delfincentret och presenterade mig, Volontärkoordinatorn Bill är en pensionär som har arbetat där som volontär sedan centret öppnades 1989. Riktigt trevlig och framförallt verkar han vara en livs levande uppslagsbok när det kommer till det marina livet. Jag kommer nog att lära mig hur mycket som helst av honom!! Det visade sig också att en tjej från Belgien, Christine, som bodde med mig arbetade där också, henne har jag upptäckt Bunbury med under helgen som gått, tillsammans med en 36-årig tjej från England, Dawn, som ska börja samtidigt som mig på centret. Hon ska, som jag, vara där i sex veckor.

Lördagkvällar är det tydligen BBQ-afton på vandrarhemmet. Linda och Barry organiserar och lagar mat till alla som anmält sig för endast 8 dollar (50:-). Jisses vad gott det var!! BBQ är verkligen så populärt som det sägs vara här, överallt ute i parker, promenadstigar och allmänna platser står det fasta gasolgrillsbänkar, helt osaboterade. Fantastiskt! I allmänhet är det verkligen rent och fint överallt hittills.

Idag Söndag har jag, Dawn och Chris gått omkring och haft oss i 7 timmar. Mest gått faktiskt. På stranden, upp i ett utsiktstorn, på stranden, i ett träsk (Mangrove) och sett vilda papegojor, ödlor, krabbor, kräftor och lite de å sånt. Har fotat en del och det kommer snart att laddas upp lite bilder, jag lovar! Ikväll blir det att bara ta det lugnt och skönt och ladda inför första arbetsdagen i morgon.

Ha det gott allihopa and more to come..
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet