Støtt Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Fredag 31 Januar 2025 - Moyogalpa

Öliv i insjö.

Sista dagen i San Juan del Sur bestämde jag mig för att göra ingenting mer än att följa VIK:s match mot Östersund på webben. Då passade solen på att komma fram ordentligt och det blev den vädermässigt bästa dagen vi haft där. Så kan det gå.

Igår så hoppade jag då på lokalbussen upp till Rivas igen. Klev av på ett lämpligt promenadavstånd dit varifrån en delad taxi skulle avgå, men slapp vandrande då där stod en ung kille med en cykelricksha och skjutsade mig den biten för en dryg tia. Via den här taxin sedan så var jag snart nere i färjeläget och kunde köpa mig en biljett. Resan ut tog ungefär en timme. Här blåser mycket så vågorna går ganska höga för att vara en insjö, men färjan är stabil så det märktes inte så mycket.

Jag kom fram till mitt boende lagom till incheckning klockan ett. Rummet som jag hyrt har ett eget badrum och en fläkt och kostar inte mer än en dryg hundring per natt. Fläkten som sitter i taket har tyvärr bara ett läge och det är full fart och ett himla oväsen. Men det fungerade alldeles utmärkt att ha den avstängd under natten då det var svalt nog ändå.

Staden Moyogalpa har bara cirka 10.000 innevånare och består mest bara av en huvudgata som går upp från färjeläget genom staden, samt med ett antal tvärgator. Utefter huvudgatan så finns ett otal restauranger av varierande klass samt en polisstation och några banker. Dessutom de sedvanliga apoteken och antal andra butiker. Jag hittade mig i morse en liten restaurang som serverade mig lite kaffe, äggröra och rostat bröd för cirka 30 spänn. Det får duga.

/Conny
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet