Støtt Ukraina

Cingelssons blogg

Fredag 20 Februar 2009 - Santo Domingo

De Rodillas te Pido - bachata dans i Santo Domingo

Ingen resa till Dominikanska Republiken är riktigt komplett utan en tur till Santo Domingo – huvudstaden och hem till en fjärdedel av landets befolkning.

Trots avsaknaden av busstidtabell gick vår resa väldigt smidig utan några direkta väntetider och för 265pesos tog vi oss från Punta Cana via Higüey till Santo Domingo på ca 3,5h. Hotell hade vi förbokat hemma via nätet så vi bara kastade in väskorna innan vi tog oss ner längst El Conde; huvudgatan i den koloniala delen. Här finns många ”första i Nya Världen” sevärdheter då det var på samma ö som Dominikaska Republiken ligger på som Christoffer Columbos byggde sin första boplats. Själva Santo Domingo grundades av hans bror, Bartholomew, efter att indianerna lyckats driva iväg Spanjorerna från deras tidigare boplatser.

Vi strosade runt bland dessa gamla gator där bara några få hus är restaurerade till sin forna glans utan att knappt möta några andra turister. Vid Parque Colón (Columbus) tog vi en titt på Catedral Primada de America – den äldsta kvarvarande kyrkan i den Nya Världen som Columbus son Diego satte första stenen till 1514. Men klädkoden tillät inte mig och min klänning att gå in… Ett stenkast därifrån finns den första stenlagda gatan Las Damas från 1502 – namngiven efter att Diegos fru tillsammans med de andra adelsdamerna tog en promenad längst gatan varje dag vädret tillät. Förbi lite fler sevärdheter ligger Plaza España, ett stort och otroligt vackert torg med flera restauranger och med utsikt över Diegos hus och floden Ozama som delar staden i två delar. Här tog vi öl stopp nummer tre och önskade att vi kunde resa i tiden….

Då vi även här hade med Christian som är nästan 2m lång väckte vi mer uppseende än vanligt och några tjejer försökte först ta kort på oss i smyg men fick snart ta kort sittandes bredvid – villt fnissandes så klart! Jag provade på nationalmaten Mofongo; mosad plantain (en sorts banan) med mosad kyckling – upplevelsen var mer spännande än smaken…

Då jag ville lära mig dansa merengue & bachata frågade vi några om vart man skulle gå. Svaren blev; Avenida Venezuela; Santo Domingos party aveny med barer rygg i rygg. Första kvällen vi kom var det knökat men vi hittade en bardisk som låg i ett hörn och hade plaststolar att erbjuda. En liter öl kostade 20kr och en kvarting vitrom med blandryck kostade 60kr – musiken gratis. Båda kvällarna stannade vi där, båda kvällarna träffade vi folk som vi pratade, drack och dansade med. Båda kvällarna blev vi erbjudna skjuts tillbaka till vårt hotell där de vägrade både ett nej och pengar. Generösare människor är svårare att träffa och vi hade verkligen super trevligt!
Del med andre:    

Kommentarer
Gullsing sier:
Så lustigt! I förrgår såg vi filmen, som heter 1492 Den stora upptäckten med Gerard Depardieu, som Columbus. Filmen berättar just om den första landstigningen.

Gilla
Postet 2009-04-29 18:38  Rapporter

Skriv kommentar
Arkivet