Støtt Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Fredag 28 Februar 2025 - Santa Catalina

Besök på härlig ö!

Ägaren av det här stället styr och ställer med järnhand. Han bestämde sig plötsligt strax efter frukost för att hela köket skulle flyttas bort till andra lokaler som höll på att renoveras. Så någon utflykt blev det inte för tjejerna och jag bestämde mig också för att avstå. Blev ytterligare en dag med sol och pool istället.

Men idag fungerade det bättre. Den kvinnliga kocken smet helt enkelt iväg med servitören och mig och vi knallade upp till stora vägen och tog första bästa buss bort till själva samhället Santa Catalina. Där jag bor är det en dryg mils avstånd till byn. Väl framme letade vi upp en affär och provianterade för dagen innan vi tog oss ned till stranden för att leta upp en transport ut till ön vi ville besöka. Det tog inte lång tid att hitta en skeppare som tog oss ut i en snabbgående motorbåt.

Ön är inte särskilt stor men har en fin strand med vit sand som vetter in mot själva samhället. Men innan det var dags för sol och bad så visade kocken oss vägen upp till den utsiktsplats som ligger på toppen av ön. Vidunderlig utsikt därifrån, både ut mot Stilla Havet och in mot sundet mellan oss och samhället. Har man en väldig tur när man står däruppe så kan man ut mot havet få skymta någon val som krumbuktar sig. Men någon sådan osannolik tur hade jag inte.

Däremot så hade jag mer tur med vattnet i havet. Det gav en helt annan sorts svalka än i poolen på hotellet och jag njöt verkligen av att kunna ligga och flyta omkring.

Klockan ett så kom vår skeppare för att ta oss tillbaka in till samhället och det blev perfekt för att hinna med bussen tillbaka till boendet. Så kunde kocken också komma tillbaka i anständig tid utan att bli alltför saknad. Själv så hoppade jag i poolen ett par gånger innan jag drog mig tillbaka för en siesta.

Nu är det kväller och jag har smort kråset med en hamburgare. Om någon timme så tar jag och gör natt för sista gången på det här bygget. I morgon efter frukost så ska det äntligen bli några bussturer som tar mig upp till Boquete och besöket hos min kusin.

/Conny
Del med andre:    

Skriv kommentar
Arkivet