Publisert 30 desember 2008

Til tross for den globale finanskrisen viser flere undersøkninger at det siste nordmenn skjærer ned på når økonomien blir tøffere, er reiser. På spørsmål i reisebarometeret svarte 49 prosent at finanskrisen ikke har påvirket kommende reiseplaner mens kun 10 prosent svarte at de hadde lagt reiseplaner på is inntill videre.

Nærturismen vil øke

Det som likevel kan endres er våre reisemønster, og det forventes at nærturismen vil øke til neste år. Det kommer nok neppe som en overraskelse. Andre faktorer som klimadebatten og en stadig høyere standard på hotell, restauranter og spa-anlegg på hjemmeplan gjør også sitt til at flere nordmenn velger å feriere innenfor egne grenser.

Weekendtrenden fortsetter

Ingenting tyder på at weekendtrenden vil avta i det kommende året, og helgeturer i både Norge og i Europa vil fortsette å være populært. Den økende etableringen av flere lavprisflyselskaper og lavprislinjer gjør det både enkelt og billig å dra på en impulsiv miniferie når som helst.

Individualisme preger reisene våre

Det er vanskelig å bokstavelig oversette den engelske termen “independent traveling”, men fokuset ligger på den høye graden av individualisme som har begynt å prege hele reiseindustrien og nå også masseturismen. Nøkkelordet er valgfrihet, og vi krever stadig mer fleksibilitet av våre reisearrangører, uansett om vi vil dra jorden rundt eller bestille en charterreise til Kanarieøyene.

Markedet for alternative reiser vokser

Nordmenn er veldig bevisste reisende. Det blir stadig viktigere for oss å ta stilling til spørsmål som gjelder miljø og rettferdighet rundt omkring i verden – til og med når vi reiser. Togcharter har begynt å dukke opp hos reisearrangørene og alternative måter å reise på, som f.eks frivillig arbeid i utlandet, økoturisme og reiser med fokus på fair-trade blir sterke drivkrafter. Nye konsept og reiser dukker hele tiden opp på markedet, alt fra helt økologiske hotell til bygging av skoler og sykehus og å ta vare på foreldreløse orangutanger. Det spås også økt interesse for safari i Afrika i 2009.

Prisbevisstheten øker

Nordmenn ligger i toppen når det gjelder å bruke internett i forkant av en reise. I kombinasjon med ønsket om å være uavhengig og fri når vi er på reisefot er vi også veldig prisbevisste. Vi vil ha maksimal valuta for pengene og er villig til å lete litt ekstra for å få gode tilbud. I finanskrisens fotspor er det lite trolig at denne trenden vil snu, snarere tvert imot.

Å sette sammen egne reiser med de beste prisene fra internett er ikke lenger noe som kun er de mest hardbarkede backapackerne forunt, nå tilbyr til og med charterarrangørene enkle flybilletter. Både store og små bedrifter har også fått opp øynene for online søkemotorer når jobbreisene skal bestilles.