Publisert 13 juli 2018

Hva regnes som pakkereise?

En pakkereise består av minst to av disse tjenestene: transport, hotell og turisttjeneste som en reisearrangør setter sammen til en pakke. En turisttjeneste kan for eksempel være et teaterbesøk, en fotballkamp eller en leiebil og må utgjøre en vesentlig del av arrangementet, samt ikke være direkte knyttet til transporten eller hotellet. Enkelt forklart er at arrangementet skal være markedsført som en ferdig eller skreddersydd pakke. Reisen skal dessuten være solgt til en lik pris eller til forskjellige priser som er knyttet til hverandre, og pågå i minst 24 timer. Den vanligste pakkereisen er en charterreise.

Om du reiser på en charterreise med en av de store charterarrangørene som Apollo, Ving, TUI eller Solia kan du forvente:
- Reise med charterfly – i visse tilfeller med rutefly, til et turistreisemål med taxfree ombord
- Service på stedet ved ankomst
- Transfer (ofte tillegg i bookingsprosessen)
- Reiseledere og/eller informasjonsperm på reisemålet
- Guidede utflukter mot betaling, ofte på et av de skandinaviske språkene
- Telefonnummer til charterarrangørens personal på stedet eller nærliggende destinasjon ved nødstilfeller

Andre eksempler på pakkereiser kan være et cruise (gjelder ikke ferge), hotell i kombinasjon med billetter til ett sportsarrangement eller hotell i kombinasjon med leiebil – det vil si en turisttjeneste. Billetter for rutefly er ikke omfattet loven – derimot omfatter loven flyseter om det for eksempel bookes sammen med hotell. Pakkereiseloven gjelder heller ikke om du leier en hytte, booker en togreise eller når du reiser med ferge. Er du usikker på om din reise er en pakkereise skal du alltid sjekke opp vilkårene før du klikker på book-knappen.

Hva dekker pakkereiseloven?

Pakkereiseloven beskytter deg som reiser med pakkereise ved at du blant annet er dekket mot endringer som reisearrangøren gjør før eller under reisen. Reisearrangøren får ikke gi deg verre vilkår enn de som står i loven.

Før avreisen

Før du booker reisen skal du få all informasjon gjeldende pris, transport, hotell, reiseplan og betalingsvilkår. Det gjelder også eventuelle vaksinasjoner og krav for pass og visum. Skulle arrangøren endre på noe, slik som pris eller dato, skal de i god tid meddele dette og da har du rett å heve kjøpet eller få en erstatningsreise for samme pris – alternativt få penger tilbake om den nye reisen ikke koster like mye som den gamle. Om reisen innstilles må arrangøren også tilby en erstatningsreise eller gi pengene tilbake. Skulle reisearrangøren gå konkurs gjelder reisegarantien, og du får derfor pengene tilbake. Dette gjelder bare om reisearrangøren har reisegaranti, men det er noe som de fleste som selger pakkereiser har.

Under reisen

Om en del av pakkereisen ikke kan gjennomføres, som for eksempel en utflukt, skal reisearrangøren erstatte dette ved enten å betale tilbake penger eller tilby en annen utflukt. En annen situasjon som kan oppstå på reisen er at du ikke blir fornøyd med rommet, og da er det viktig at du sier ifra om dette der du er, slik at reisearrangøren har mulighet til å rette opp i problemet med en gang.

Etter reisen

Blir noe feil etter reisen som fører til en høyere kostnad for deg skal reisearrangøren stå for dette. Dette gjelder likevel ikke om problemet ligger utenfor arrangørens kontroll, noe som må påvises.

Trenger jeg reiseforsikring og avbestillingsforsikring?

Pakkereiseloven dekker deg mot endringer i reisen, men derimot ikke om noe skjer deg eller om du blir syk før avreisen. Derfor er det bra å ha en reiseforsikring og en avbestillingsforsikring. Reiseforsikring kan være inkludert i din innboforsikring eller ditt kredittkort, eller så kjøper du en separat når du booker reisen. Avbestillingsforsikringen kjøper du også når du booker reisen og den gjelder om du eller noen du er nær blir syk og gjør slik at du ikke kan reise slik som planlagt. Sjekk ut vilkårene som gjelder hos den arrangøren du booker reisen med. Det er dessuten bra å skaffe seg et europeisk helsetrygdkort fra helsenorge.no om du reiser innen Europa.
Om du opplever at pakkereiseloven ikke følges er det Forbrukerombudet du skal kontakte.